TOP

CBS: omzetgroei voor kledingwinkels in juni

Uit cijfers van het CBS blijkt dat kledingwinkels in juni een omzetgroei hebben doorgemaakt van 3,5 procent. Ook de kwartaalcijfers zijn nu bekend.

In juni hebben kledingwinkels meer omzet gehaald. Volgens cijfers van het CBS was de omzet 3,5 procent hoger dan in juni 2014. Daarmee komen de kwartaalcijfers voor kledingwinkels uit op een minnetje van -0,4 procent. Dat is vooral te danken aan een slechte meimaand.

Grootste stijging detailhandel sinds 2008

De gehele detailhandel heeft in juni 4,7 procent meer omgezet dan in juni 2014. Dit is de grootste omzetgroei sinds juli 2008. Vooral de omzet van de winkels in non-foodartikelen was groter.  Met juni is ook het kwartaalcijfer bekend. In het tweede kwartaal lag de omzet van de hele detailhandel 1,5 procent hoger dan in het tweede kwartaal van 2014.

Internet: vooral online groei bij ‘fysieke’ winkels

Verder groeide in juni de omzet die de detailhandel via internet behaalt met maar liefst 28,1 procent. In het persbericht zegt CBS daar over: “Dit is aanzienlijk meer dan in mei, toen de omzetstijging 12,2 procent bedroeg. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide met 34,6 procent en de omzet van webwinkels met 23,2 procent. Webwinkels hebben als hoofdactiviteit verkoop via internet.”

Textielsupers

Textielsupers draaien een plus van 10,4 procent ten opzichte van juni 2014. En dat was hard nodig ook, want in mei zat de omzet nog 13,3 procent onder die van dezelfde periode vorig jaar . Het tweede kwartaal van 2015 komt daardoor uit op een afname van 3,4 procent.`

Bovenkleding

Winkels in bovenkleding hebben ook meer omzet gehaald. Volgens cijfers van het CBS was de omzet 3,1 procent hoger dan in juni 2014. Daarmee komen de kwartaalcijfers voor bovenkledingwinkels uit op een minnetje van -0,1. Ook dat is te danken aan een slechte meimaand.

Aantal koopdagen

De maand juni telde in 2015 wat betreft koopdagen een zondag minder en een dinsdag meer dan vorig jaar. Dit verschil in de samenstelling van de koopdagen heeft een positief effect gehad op de omzetontwikkeling van de totale detailhandel.