TOP

Hoe gaat het met Sproet&Sprout?

Bengels is nieuwsgierig hoe het gaat met Sproet & Sprout, het baby- en kinderkledinglabel dat het monochrome kleurenpalet tot zijn handelsmerk heeft gemaakt. “We hebben een hele goede, stijgende lijn te pakken”, zegt Jasper de Boer, mede-eigenaar en sales manager.

Jullie zijn je merk gestart in 2013, jullie eerste collectie kwam uit in zomer 2015. Hoe gaat het sindsdien?

 

“We hebben een hele goede stijgende lijn te pakken”, zegt mede-eigenaar Jasper de Boer. “We groeien gestaag in Nederland en in het buitenland. En de collectie breidt zich uit. We zijn destijds  begonnen met alleen rompers en slabbetjes, met een stuk of acht verschillende art works voor de rompertjes en vier voor de slabbetjes. Daarmee stonden we op lifestylemarkten in onder meer Rotterdam en Antwerpen.”

 

 sproet sprout onsie aw2017

 

“In het begin zag je dat mensen moesten wennen aan het zwart-witbeeld voor baby’s. Maar als je nu kijkt, zwart-wit is niet meer weg te denken uit het straatbeeld. Onze huidige wintercollectie bevat nu ook andere items, zoals jurkjes, jasjes, broekjes, legging en truitjes. Deze winter hebben we voor het eerst ook slofjes, voortgekomen uit een samenwerking met het Amsterdamse merk Ruby Brown.”

 

Sproet Sprout slofjes ism Ruby Brown

 

Waar staat Sproet&Sprout voor?

 

“Onze identiteit zijn de hand getekende en geschilderde prints en teksten in monochrome kleuren. Onze basis is zwart, offwhite en grijs met hier en daar een klein accentje in veelal aardetinten. Hoewel we komende zomer een uitstapje maken naar geel. We gebruiken vooral natuurlijke producten als katoen en deze winter een klein beetje wol. Heel krachtig van ons zijn de handgemaakte art works die mijn vrouw Coby zelf tekent en schildert. We zijn er voor ouders die het gaaf vinden dat hun kids er leuk uitzien. Onze klant staat bewust in het leven en is niet alleen op de hoogte van wat er speelt in mode en design, maar verdiept zich ook in eten en reizen. Gekeken naar de moeder is zij ondernemend, heeft een eigen identiteit, waardeert duurzame producten en kiest kwaliteit boven kwantiteit. Dat soort keuzes draagt ze over op haar kleintje, zodat het hele gezin diezelfde lifestyle uitstraalt.”

 

Sproet  Sprout designer Coby de Boer

 

 

Een rompertje uit jullie allereerste collectie werd verpakt in een weckpot, wat de verkoop stimuleerde. Hoe zorgen jullie dat Sproet&Sprout onderscheidend blijft?

 

“Door de stijl die we hanteren, die blijft heel erg herkenbaar. Dat komt doordat het handgetekend is en onze prints typisch Sproet&Sprout. We gebruiken ook teksten die niet per se voor kids zijn bedoeld, maar meer voor de ouders. Daardoor ontstaat een koppeling tussen ouders en kind.”

 

Wat zijn jullie bestsellers dit seizoen?

 

De gebreide trui met de walrus en de sweater met (s)melt erop zonder twijfel! Op de voet gevolgd door het jurkje met de all over iglo-print. De collectie wordt sowieso goed ontvangen, dus we zijn erg tevreden. We zijn de komende collectie voor het eerst begonnen met een spijkerbroek, spijkerjack en twee winterjassen en je ziet dat de klanten daaraan moeten wennen, maar dat is logisch.” 

 

sproet sprout walrus

 


 ‘Onze wintercollectie ligt ook in Honolulu en dat is best grappig als je je bedenkt dat dat een tropisch eiland is.’


sproet sprout smelt sweater aw2017

 

Op welke beurzen staan jullie?

 

“Playtime Parijs en aankomende februari gaan we voor de tweede keer naar New York, afgelopen zomer was de eerste keer. Met Playtime hebben we goede ervaringen, daar komen mensen uit heel Europa, Azië, het Midden-Oosten en Amerika. Europa blijft onze focus, vooral Nederland en België. In België werken we met een agentschap, waardoor we ook meer tijd hebben om andere plekken te bekijken. Voor aankomende zomer hebben we al meer verkooppunten in Amerika, vijf om precies te zijn, en we merken dat we daar de markt meer kunnen aanwakkeren. Onze wintercollectie ligt overigens ook in Honolulu en dat is best grappig als je je bedenkt dat dat een tropisch eiland is.”  

 

Welke marketingtools zet je in?

 

“We werken sinds september dit jaar met een pr-bureau om ook via die weg ons merk bekend te maken. Daarnaast zijn we bezig om social media te professionaliseren om daar ook betere exposure te krijgen. Wel op onze eigen manier, dus niet te schreeuwerig en te veel. Maar subtiel, zoals Sproet&Sprout zelf ook is.” 

 

 

Inmiddels hebben jullie 90 verkooppunten in 20 landen wereldwijd. Nog wensen voor de toekomst?

 

“Ja, genoeg. We hopen nog te groeien in Europa, we zien genoeg mogelijkheden in verschillende landen. En we willen uitbreiden in maten. Deze wintercollectie gaan we grotendeels al tot en met maat 116 en vanaf de komende zomercollectie is alles tot en met 116 verkrijgbaar. Daarbij breiden we steeds meer uit met items. Deze winter dus al voor het eerst de spijkerbroek, het spijkerjack en de winterjassen en voor de zomer hebben we badkleding, chino’s, meer denim en meer T-shirts. We zijn nu ook al volle bak bezig met winter 2017/2018 en ik kan je verklappen dat daar een aantal grote verrassingen bij zit. Wat, dat laten we nog weten.” Wordt vervolgd dus… 

 


Facts & figures Sproet & Sprout


Land van herkomst: Nederland

 

Verkoopinformatie: Maten 62/68 t/m116. Prijzen variëren van €11,95 voor een paar sokken en €15,95 voor een slabbetje tot €109,95 voor een winterjas.

 

Bestaat sinds: 2013

 

Doelgroep: Ouders die het leuk vinden om kids eigenlijk beetje zoals zichzelf aankleden.

 

Website: www.sproet-sprout.nl