TOP

Belgische klacht tegen Zeeman-reclame

Belgische ondernemers kunnen niet lachen om het televisiespotje van modeketen Zeeman. De reclame zou – onbedoeld – de indruk wekken dat zelfstandige modeondernemers te veel geld vragen voor hun producten.

In een reclamespotje van Zeeman, dat nu op tv te zien is, koopt een modeondernemer kinderkleertjes bij Zeeman, om deze vervolgens voor een hogere prijs in de eigen winkel te verkopen. Volgens de Belgische ondernemersorganisatie Unizo wekt het spotje de indruk dat zelfstandige modeondernemers hun artikelen voor een te hoge prijs verkopen, terwijl de kwaliteit gelijk is aan de artikelen van Zeeman.

Jury voor Ethische Praktijken inzake Reclame

Omdat de reclame de goede naam en reputatie van zelfstandige winkeliers zou aantasten heeft Unizo een klacht ingediend bij de Jury voor Ethische Praktijken inzake Reclame (JEP). Deze instantie is vergelijkbaar met de Nederlandse Reclame Code Commissie (RCC).

Grap binnen de grenzen

Een woordvoerder van Zeeman heeft laten weten dat de reclame als grap bedoeld is en Unizo het spotje te letterlijk heeft opgevat. De reclame moet niet worden gezien als prijsvergelijking en overschrijdt niet de grenzen van het toelaatbare, aldus de woordvoerder.

Of het spotje inderdaad binnen de grenzen valt zal de JEP binnenkort beslissen. In Nederland is vooralsnog geen klacht tegen de reclame ingediend.