TOP

Dit is de beste winkelstad van Nederland

Het winkelend publiek heeft de grootste winkelsteden van Nederland beoordeeld. De winnaar heeft volgens de consument het beste winkelaanbod, is gezellig en heeft goede horeca.

De binnenstad met de beste score is Maastricht. Dit blijkt uit de Retail Gemeente Atlas 2016, een initiatief van onderzoeksbureau Q&A. De stad kreeg de beste beoordeling op winkelaanbod en scoort daarnaast hoog op gezelligheid en horecagelegenheden. Op de voet volgen Amsterdam, Haarlem, Den Bosch, Utrecht en Groningen. Haarlem en Amsterdam scoren vooral goed op het aanbod van leuke en verrassende winkels.

Consumenten hebben in het onderzoek de 60 grootste binnensteden van Nederland beoordeeld. Voor de beoordeling is er gelet op winkelaanbod, bereikbaarheid, sfeer en beleving en horeca en cultuur.

Jongeren kiezen voor winkels, ouderen voor bereikbaarheid

Uit het onderzoek van Q&A blijkt dat jongeren en ouderen andere eisen stellen aan winkelsteden. Voor jongeren is het winkelaanbod de doorslaggevende factor om voor een stad te kiezen. De aanwezigheid van favoriete winkels vinden ze belangrijk en ook de mogelijkheid om winkelen te combineren met activiteiten scoort hoog. Ouderen vinden de bereikbaarheid juist belangrijk. Ook hechten zij waarde aan zelfstandige winkels en de aanwezigheid van cultuur.

Parkeertarieven zijn bottleneck

Parkeertarieven en de bereikbaarheid met de auto zijn volgens de consumenten belangrijke punten van beoordeling. Van de 60 binnensteden scoren 37 steden een onvoldoende op parkeertarieven. Amsterdam, Utrecht, Rotterdam en Maastricht scoren hier het hoogst. Op bereikbaarheid met de auto scoren Amsterdam, Utrecht, Leiden en Den Haag de laagste score. Middelgrote steden krijgen wel een goede beoordeling op het gebied van bereikbaarheid.

Jongeren willen langer winkelen

Uit de beoordelingen van de consumenten blijkt dat de huidige openingstijden niet aansluiten bij het huidige winkelgedrag. Eén op de drie consumenten wil tot minimaal 19:00 uur kunnen winkelen en één op de vijf wil dat winkels tot minimaal 20:00 uur zijn geopend. Vooral bij de jongere generaties zijn openingstijden een belangrijke factor. Ze geven aan hier voornamelijk in het weekend behoefte aan te hebben.