TOP

E-commerce in Nederland groeit verder

Nederlanders hebben in 2013 10,6 miljard euro uitgegeven aan aankopen via internet. Het kledingsegment groeide met maar liefst 16 procent. Dat blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor 2013.

Uit het halfjaarlijkse, door PostNL gesponsorde onderzoek van Blauw Research naar online consumentenbestedingen, blijkt dat de omzet van de online shopping-markt in 2013 flink is doorgegroeid. De online bestedingen groeiden dat jaar met 8,5 procent naar totaal 10,6 miljard euro. Het onderzoek wordt geijkt aan het retailpanel van GfK en is uitgevoerd in opdracht van Thuiswinkel.org.

Grote en kleine bedragen

Ten opzichte van 2012 groeiden de online bestellingen in 2013 met 11 procent. Volgens Gerrit Mastenbroek, directeur van PostNL Pakketten, komt dit vooral doordat consumenten online steeds meer grote aankopen doen, zoals een wasmachine. Ook kan de consument vaker zijn voorkeur opgeven als het op bezorgopties aankomt, wat de drempel om online te bestellen verlaagt. Online kopers deden in 2013 gemiddeld negen bestellingen per persoon. In 2012 waren dit er nog acht. Frank Sibbel, managing partner Blauw Research: “Consumenten bestellen steeds vaker ook voor kleinere bedragen via internet.” Gemiddeld kostte een bestelling in 2013 109 euro, terwijl dit in 2012 nog 111 euro bedroeg.

100 miljoen orders

Uit de bijna 100 miljoen orders blijkt dat online aankopen doen voor steeds meer consumenten een gewoonte wordt. Ed Nijpels, voorzitter van Thuiswinkel.org: “Als belangenvereniging richten wij onze pijlen daarom nu op het verbeteren van de markt. Met nieuwe initiatieven proberen wij onze leden en de hele e-commercemarkt net die extra boost te geven, zodat zij ook toekomstbestendig zijn. Door praktische tips te geven aan ondernemers die online producten en diensten verkopen aan consumenten, kunnen zij de markt een stap voor blijven. Met als doel natuurlijk deze groei door te blijven zitten.”

Online kopers

De aanwas van nieuwe online kopers vlakt af. In 2013 deden 10,8 miljoen Nederlanders een aankoop via internet. Ten opzichte van 2012 is dit een groei van twee procent. De online groei wordt vooral veroorzaakt doordat bestaande online shoppers steeds meer online kopen. Naast speelgoed, muziek en telecom is kleding één van de favoriete productgroepen van de online koper. Het productsegment kleding steeg in 2013 met 16 procent naar 850 miljoen euro. Hiermee stijgt de online modebranche harder dan de totale online markt.

M-commerce

De Thuiswinkel Markt Monitor voorspelt dat de markt voor online consumentenbestellingen in 2014 blijft groeien. Over het hele jaar groeien de online consumentenbestedingen naar verwachting tussen de 9 en 10 procent naar bijna 12 miljard euro. Een reden hiervoor is de verdere groei van het mobiele kanaal. Consumenten zijn door het toenemend aantal smartphones en tablets steeds vaker online. Ruim twee miljoen Nederlanders kopen al mobiel, en dat aantal stijgt sterk. Het aandeel m-commerce in de totale online omzet zal steeds verder toenemen. Ook het stijgende consumentenvertrouwen en de groeiende economie zullen bijdragen aan het toenemende aantal online aankopen. 

Lees ook: Nederland blijft achter in online omzet.