TOP

Eindelijk weer oriënteren, inspireren, live kijken en voelen op SundaySchool in Utrecht: ‘Een klein feestje’

Na twee jaar vond er tot vreugde van de kindermodebranche dit weekend weer een vakbeurs op Nederlandse bodem plaats. Op een corona proof Sunday School in Utrecht was de stemming uitgelaten en werd er weer volop georiënteerd en genetwerkt.

Credit beeld: Bengels

Twee jaar lang waren veel kindermode-ondernemers aangewezen op buitenlandse vakbeurzen, inspiratie van social media en internet en informatie van de vaste merkleveranciers. Op zondag 6 februari kon de branche zich eindelijk weer op één plek laten informeren en inspireren tijdens SundaySchool in De Fabrique in Utrecht. Het evenement zou oorspronkelijk drie weken eerder, op 16 januari, plaatsvinden, maar door de lockdown werd besloten de datum naar begin februari te verschuiven. Een eenmalige noodgreep, wat de organisatie betreft. Organisator Rob de Vos: “Ideaal is het natuurlijk niet, we zitten nu in het midden van het seizoen. Er zijn inkopers die hun budgetten al hebben verdeeld, ik begrijp dat heel goed. Voor mezelf heb ik alleen de stelregel dat het altijd goed is om ergens te kijken wat er gebeurt. Al is het maar om te zien en te horen wat er speelt in de markt.”

Corona proof

Een aantal merken die eerder hadden toegezegd, besloten door de verschoven datum toch niet te exposeren. De Vos: “Een aantal van hen zijn toch komen kijken en gaven aan dat ze erbij hadden willen zijn, toen ze de opzet en ontspannen sfeer zagen. Al met al vind ik de dag boven verwachting. De reacties van standhouders zijn positief en enthousiast, iedereen is blij dat we weer samen kunnen komen.” SundaySchool was in ieder geval vrij corona proof; bij de entree werden QR-codes gescand en na een waarschuwing van boa’s werden bezoekers en standhouders gewezen op het dragen van een mondkapje of hiervan voorzien. “Er zijn best wat bezoekers afgehaakt toen ze hoorden dat we QR-codes zouden scannen”, vertelt De Vos. “Maar niemand maakte er een probleem van om mondkapjes te dragen.” 

Positieve geluiden

Wat aanloop betreft verschillen de meningen. Voor sommige exposanten en retailers mocht het wat drukker zijn, anderen vonden het juist perfect. Want meer tijd om rustig – en vaak effectief – met elkaar in gesprek te gaan. Hoe dan ook: de positieve geluiden overheersen in elk geval. Iedereen is erover te spreken dat er überhaupt weer een event kan plaatsvinden. “Het mag inderdaad drukker”, beaamt Barth van Hout van Barth van Hout Agenturen (onder andere Vinrose en Ducky Beau). “Maar ik mag niet klagen. Ik heb acht nieuwe klanten erbij vandaag, maar ook al had ik geen nieuwe klanten, dan vond ik het ook prima. We hebben twee jaar geen beurs kunnen houden. Ik vind het belangrijk om onze merken eindelijk weer hier te laten zien.” Ook nieuwkomer In Gold We Trust is tevreden met zeker zeven nieuwe klanten en is onder de indruk van de oude fabriekssetting. Het Nederlandse casual label, dat ook een volwassen lijn heeft, had het druk op de stand waar het een uitgebreide collectie liet zien voor kids van 2 tot en met 16 jaar (maat 98 tot en met XXL). “Petje af voor de organisatie”, stelt Margreet Beuving van Frankie & Liberty. “Zo fijn om iedereen weer even in een andere setting te zien. De vibe is goed, er staat een mooie mix van merken en ik zie zowel vaste als nieuwe gezichten binnenlopen.”

In persoon

“Het werd tijd om weer retailers in persoon te zien en in gesprek te gaan, zeker na de afgelopen lockdown”, zegt Wendy Koger van de Spaanse beenmodespecialist Condor. Het merk, dat sinds 1898 bestaat, was eerder al vertegenwoordigd op internationale beurzen als Pitti Bimbo en Playtime en is nu voor de eerste keer te zien op Sunday School. Koger: “We hebben een breed aanbod – meer dan 65 kleuren – en zetten in op uitbreiding van ons winkelbestand. Dus voor ons is SundaySchool een mooie kans om potentiële klanten te ontmoeten.” Veel bekijks trok de nieuwe kinderlijn (eerste levering in juli) van het circulaire denimmerk Mud Jeans. Niet in de laatste plaats om de shredder, waarin oude jeans tot kleine stukjes wordt vermalen om uiteindelijk nieuwe spijkerbroeken van te produceren. In Brandworks heeft het bedrijf een partner voor het kindermodesegment gevonden. “Mensen willen steeds meer weten van duurzaamheid en het valt ons op dat ook kinderen zich daar heel bewust van zijn”, zegt Hiske Hupperts, brandmanager bij Mud Jeans Kids. Het merk wil daar de komende tijd ook met marketingactiviteiten op inspelen. Hupperts: “Denk bijvoorbeeld aan repair kits waarmee versleten broeken gemaakt en versierd kunnen worden.” 

Indrukken en gezelligheid

Ook bezoekers waarderen de terugkeer van Sunday School. Charlotte Homan en Judith Prins van Liss’Kids in Lisse hebben al inkoopafspraken staan en gebudgetteerd voor komend winterseizoen, maar vinden het toch prettig een impressie van het aanbod en de trends te krijgen. Prins: “We zijn hier voor de indrukken en de gezelligheid. Dit is toch weer een klein feestje. Ons merkenpakket is al vrij compleet, maar toch vinden we het fijn om te kijken wat andere merken te bieden hebben. We missen wel een aantal merken die er normaal wel staan, zoals Z8, Barts en Looxs. Het verhaal van Mud Jeans vinden we erg leuk, dat gaan we zeker onthouden.” Bea Altena van online winkel Hebbe Kinderkleding vindt het een verademing om weer fysieke indrukken te krijgen van het aanbod, in plaats van digitaal. “Erg fijn om bijvoorbeeld collecties als Vinrose en O’Chill in het echt te zien en te voelen.” 

Volwassen modebeurs

Tijdens SundaySchool vond in een naastgelegen ruimte de nieuwe volwassen modebeurs Brandshatch plaats. In principe is kruisbestuiving tussen de verschillende events niet de opzet, maar toch vonden diverse bezoekers dit een meerwaarde. Zo nam Robert Broeks van Nummer 16 in Sprang Capelle, Eindhoven en Bladel een kijkje bij beide beurzen. “Wij richten ons op zowel mannen en vrouwen als kinderen, dus voor ons is dit een mooie combinatie. We hebben ons budget al wel bepaald, maar het is toch prettig om een stukje bevestiging te zien in het modebeeld en de trends. Sowieso zijn we blij dat we weer kunnen rondkijken en voelen. Deze dag is zeker de moeite waard.” Ook Pascale Switten van het Brusselse warenhuis Cameleon bezocht zowel SundaySchool als Brandshatch. “Een agent van ons attendeerde ons op Brandshatch. Alleen bleek dat de merken waar we voor kwamen – Maje en Sandro – alleen eyewear presenteerden.” Alsnog vindt de ondernemer het een geslaagde dag. “Het is een aangename beurs, de setting is mooi en kleinschalig en we kunnen weer persoonlijke contacten leggen. Daarnaast hebben we een kijkje kunnen nemen bij het kindermodesegment. Hier zijn we onder de indruk geraakt van een aantal merken als Ecoalf, Scalpers, Save the Duck, Naturino en Mud Jeans.”