TOP

Het grote Bengels & kleine fabriek-onderzoek

De kindermodemarkt gaat optimistisch het nieuwe seizoen in. Dit en meer blijkt uit een exclusief marktonderzoek van Bengels en kleine fabriek.

Bengels en kindermodebeurs kleine fabriek bundelen voor de eerste keer hun krachten met een gezamenlijk marktonderzoek. Met als doel een actueel beeld te krijgen van wat deze branche bezighoudt. Hoe gaat het in de winkels, wat leeft er onder detaillisten en waar heeft men behoefte aan? De meest opvallende conclusie: de kindermodemarkt krabbelt weer op na een zware periode en ook het najaar wordt positief tegemoet gezien.

Groei

In het eerste halfjaar van 2014 zag bijna de helft (44%) van de ondervraagde kindermodewinkeliers zijn omzet groeien. Bij 31% bleef de omzet gelijk aan dezelfde periode vorig jaar. Het aantal ondernemers dat zijn resultaten zag dalen is beperkt gebleven tot 19%. De omzetgroei wordt door de respondenten vooral toegeschreven aan de aantrekkende economie, het wegvallen van concurrerende kinderkledingzaken, het vroege mooie weer dit voorjaar, bewustere inkoop, en geslaagde winkelverbouwingen.

Optimisme

Het goede voorjaar maakt ook dat veel ondernemers flink optimistisch het najaar ingaan. Maar liefst 36% geeft aan optimistisch te zijn en hetzelfde percentage laat weten gematigd positief te zijn. Niemand is meer pessimistisch, op enkele gematigde pessimisten na (15%). En dat is goed nieuws, want niets zo aanstekelijk als geïnspireerde, gepassioneerde ondernemers die lol hebben in hun business.

Investeren

Het hernieuwde optimisme maakt ook ambities weer levend. Iets meer dan de helft van de ondervraagden geeft aan het komende jaar te willen investeren in de steeds belangrijker wordende online activiteiten als een website, webshop en social media. Anderen geven aan nog eens de samenstelling van het assortiment goed onder de loep te nemen. Vooral als het gaat om meer voorraad en/of het opnemen van nieuwe merken. Daarnaast staan marketing en het optimaliseren van de fysieke winkel hoog op het to do-lijstje van een aantal detaillisten.

Online

Dat online aanwezigheid tegenwoordig een must is, beseffen steeds meer  kindermoderetailers. Het hoge percentage van 93 % dat online actief is, is dan ook een duidelijke bevestiging. Bijna alle ondervraagden zijn actief op social media en hebben als grote favoriet Facebook. Gevolgd door Twitter, Pinterest en Instagram. Verder heeft ruim de helft een website en/of een webshop. De winkeliers laten weten behoefte te hebben aan meer informatie over het gebruik van sociale media tijdens kleine fabriek. Zij worden op hun wenken bediend, want in het lezingenprogramma van de vakbeurs wordt uitgebreid ingegaan op dit actuele onderwerp.