TOP

Nieuwe merken en business inspiratie op Kleine Fabriek

Afgelopen weekend ging het nieuwe inkoopseizoen pas echt van start tijdens Kleine Fabriek. De vakbeurs leverde weer veel nieuws op het gebied van trends, collecties en business.

Aantrekkelijke collecties zijn essentieel voor een succesvolle retailer. Maar minstens zo belangrijk is het om zakelijk up-to-date te blijven. Dit was dan ook de belangrijkste boodschap van kleine fabriek aan de kindermode-inkopers. Dus bood de beursorganisatie op zowel zondag als maandag een vol programma met interessante lezingen over actuele mode- en consumententrends, online vindbaarheid, social media en de kunst van iPhone-fotografie. Volgens Textilia’s trend forecaster Jan Agelink, alias Jan Trendman, is ‘gamification’ een tendens om in de gaten te houden. “Als je een website of webshop hebt mag een spelelement zeker niet ontbreken”, tipt hij. Daarnaast wordt verbeelding in de winkel de komende tijd nog belangrijker. “Zorg dat je altijd een eyecatcher in je zaak hebt. Een winkel moet je tegemoet lachen, zoals de geweldige Happy Shop in Berlijn.” Blij makend waren ook de portretten die de talentvolle illustrator/papier mache kunstenaar Elsa Dray-Farges van bezoekers maakte. Een tip voor ondernemers die hun winkel willen voorzien van vrolijke artworks. 

Nieuwe merken

Kleine fabriek presenteerde ook dit seizoen weer nieuwe merken, waaronder Sorry 4 the mess, het iets lager geprijsde label van IKKS dat exclusief aan fysieke winkels wordt aangeboden. Het Nederlandse label Indian Blue Jeans trok de aandacht met een kleurrijke jeansy collectie én een dj op de stand, het nieuwe meisjesmerk Nice Things van M-Agency deed dit door de classy looks en ook de nieuwe compacte lijn van The Future is Ours (maat 116-164) dat werd geïntroduceerd door Hop Agenturen viel op, door de jongensshirts met natuurprints.

Vingino

Vadobag liet de nieuwe eigen tassenlijn Skooter zien (verkoopprijzen vanaf 16,95 euro) en Wild toonde een vernieuwde, bredere collectie, met een nieuw logo en lagere prijzen (zo’n 10 tot 15 procent). Wat blijft zijn de uitbundige dierenprints, alleen nu hier en daar iets subtieler en met mogelijkheden tot combineren. Een aantal seizoenen gaf Vingino

de voorkeur aan de Italiaanse beurs Pitti Bimbo, maar dit seizoen vond het merk het tijd om weer in het thuisland te exposeren. Met een grote stand met inspirerende etalages kon niemand diens aanwezigheid ontgaan zijn. Ludo Onnink, topman bij Vingino: “Het is leuk en goed om weer op kleine fabriek te zijn.” Onnink geeft aan de komende tijd te willen werken aan meer expansie in onder meer Italië, Duitsland, Frankrijk en België. “We mikken op de grotere warenhuizen als Magasin du Nord, Galeries Lafayette en Globus. In Nederland denken we onder andere aan shop-in-shops. Het is de bedoeling dat we meer gaan samenwerken met onze beste klanten.” 

Houd Bengels.nl in de gaten voor meer trend-updates voor voorjaar/zomer 2015!