TOP

Market by Kleine Fabriek: vroege, maar sfeervolle aftrap van het inkoopseizoen [reportage]

Met Market by Kleine Fabriek is het inkoopseizoen in de kindermodebranche officieel begonnen op zondag in Amsterdam. Hoe hebben winkeliers en merken het gehad? “Lekker druk, maar misschien toch iets te vroeg in het seizoen.”

De beurs Market by Kleine Fabriek is steevast de eerste kindermodebeurs van het jaar. Dit jaar vond de beurs plaats in de Parkhal, achterin het RAI-complex. In totaal presenteerden hier zich zo’n 160 kindermode- en lifestylemerken. Opvallend waren weer de prachtig vormgegeven stands, vooral in de buitenring waar merken flink konden uitpakken. Zo knalden de kleuren van het Belgische merk Jn.joy van de stand af en waande je je in de stand van het Hollandse label Z8 op de bodem van een zwembad. ”In tegenstelling tot de meeste merken, hangt hier onze zomercollectie”, legt een van de eigenaren Richard van Aken uit. “Bij ons kun je namelijk orderen uit voorraad en dan hebben winkeliers het zo’n drie weken later in huis.”

MbKF Jn Joy

Kleurexplosie bij Jn.joy.

MbKF Z8

Zwembadtegeltjesprint in de stand van Z8.

Leuker

Zondag was meteen een redelijk drukke dag. Voor Corina van Antwerpen van kindermodewinkel Lico uit Middelharnis is het de eerste keer dat ze het nieuwe concept ziet. “Ik vind de beurs leuker dan verleden jaar. Vorig jaar was de beurs nog in de oude opzet, met stands in hokjes. Dat gaf een gesloten gevoel, nu is de sfeer heel open, leuke opstelling zo. Ik heb ook het idee dat het drukker is dan vorig jaar winter. Naar de zomerbeurs ben ik niet geweest.”

Te vroeg

Rick Mauriks van Mauriks Mode Agenturen vindt de open beursvloer ook veel prettiger. Het is op zijn stands ‘lekker druk’, maar misschien is deze beurs toch wat te vroeg voor veel merken, zegt hij. “Ik heb drie merken die nog geen collectie hebben. Het is het weekend na oud en nieuw, veel mensen zijn nog op wintersport of komen net terug. Niet ideaal.”

Aan de winkeliers aan zijn tafel vraagt hij of het wat hen betreft ook eind januari mag zijn en zij knikken instemmend. “Dat is dus best een mogelijkheid. Maar ik begrijp het wel, Market wil de eerste zijn. En de organisatie zegt dat de Rai ook heel snel zit volgeboekt met andere beurzen.”

 

MbKF Sofie Schnoor

Veel gespot: athleisure, zoals in de collectie van Sofie Schnoor.

Grote merken missen

Mauriks vindt het wel jammer dat de grote merken als Retour en Vingino verstek hebben laten gaan. “Dat is jammer voor de detaillist, die wil immers alle merken kunnen zien op een beurs.” Ook Ebu Aksu, creatief directeur van mannen- en jongensmerk Gabbiano – dat dit jaar voor het eerst op Market by Kleine Fabriek staat – mist die grote labels. “Kennelijk hebben ze deze beurs niet meer nodig. Hier komen waarschijnlijk veel lokale klanten, die merken opereren natuurlijk internationaal.” Aksu vindt de beurs wel goed georganiseerd, zij het wat afgelegen. “Helemaal achterin op het RAI-complex, veel klanten konden het ook niet vinden, maar dat zou worden opgelost.” Voor Aksu was het een goede beurs. Op zondag iets drukker dan op maandag. “Maandag kwamen wel de grotere retailers en weidewinkels, en die zijn geïnteresseerd in ons. Dus dat is alleen maar goed nieuws.”

Vakantie

“Ik dacht ook dat het niks zou worden”, reageert Karin Jansen, salesmanager van Molo, “want mensen komen net terug van vakantie en met dat slechte weer van de afgelopen dagen, daar kunnen mensen ook nog wel hun plannen voor wijzigen. Maar het was bij ons op de stand zondag meteen druk. Veel bezoek gehad van vaste klanten, maar ook nieuwe.” De beurs zoals die nu is vorm gegeven, kan ook haar goedkeuring wegdragen. “Veel beter. Dat geldt ook voor de horeca.”

MbKF Molo

Gezellige drukte op de stand van Molo.

Positieve sfeer

Carin Gerssen van kindermodewebshop en -winkels Amazingkids komt met een goed gevoel van de beurs af. “Er was een positieve sfeer. In tegenstelling tot eerdere jaren was de tendens weer positief. Sinds tijden kunnen we zeggen dat het een gezellige, leuke beurs was.” Ze was enthousiast over het nieuwe meisjesmodemerk By-Bar Girls en vond ook Monta en Replay ‘er goed uitzien’.

By-Bar Girls had ook geen gebrek aan aandacht als nieuwkomer. Dat gold ook voor Looxs, het nieuwe meidenlabel van Katja en Marc de Bot. “Voor ons is het een goede beurs”, zegt Katja de Bot. “Het is ook de eerste keer, dus we kunnen het met niets vergelijken, maar het loopt wel lekker door.”

Vaste waarde

Marcel Oor van de Kunstboer is met zijn achtste jaar op deze kindermodebeurs een vaste waarde geworden op de beursvloer. Hij is eveneens nog steeds blij met de opzet. “Heel open en fris. En over de aanloop ben ik ook tevreden, zondagochtend was het bijvoorbeeld meteen heel druk. Dit is de enige beurs waar wij staan, dus hier moet het wel gebeuren.”

MbKF Trixie

De leukste bijverkoopartikelen op Market, waaronder die van het Belgische Trixie.

Enthousiaste reacties

Merel Bunnik, assistent general manager van Modefabriek, kijkt tevreden terug op Market by Kleine Fabriek. Ook zij voelt dat sfeer goed is en krijgt enthousiaste reacties op het in de zomer 2015 geïntroduceerde concept, dat nog nieuw is voor bezoekers die de zomer hebben overgeslagen. “Of dat nu ligt aan het feit dat mensen weer zin hebben om te beginnen of dat het tij wat aan het keren is, ik weet het niet, maar de sfeer is goed.”

Het vroege tijdstip van de beurs was onvermijdelijk, zegt Bunnik. “We hadden ook liever een weekend later gezeten, maar dat was helaas niet beschikbaar. En we hebben de RAI qua plek, meters en voorzieningen wel nodig.”

Afgelegen

Dat de hal wat afgelegen ligt en het parkeren vooral op de maandag door drukte niet eenvoudig was, betreurt ze. “We doen altijd ons best om bezoekers het zo makkelijk mogelijk te maken, jammer als dat niet lukt. In de winter hebben, in tegenstelling tot de rustige zomer, te maken met veel evenementen in de RAI, zoals de Horecava die maandag is begonnen. En de bewegwijzering naar de hal toe is een taak van de RAI. We zijn er te laat achter gekomen dat mensen de Parkhal niet meteen konden vinden.”

Hoeveel mensen de beurs met zo’n 160 standhouders heeft gekregen, kan Bunnik niet zeggen. “Die cijfers geven we ook niet meer vrij. Andere beurzen doen dat ook niet, dus wij zijn daar ook mee gestopt. En wat zegt het ook eigenlijk? Het gaat erom dat mensen het naar hun zin hebben gehad en tevreden kunnen terugkijken, Dat is volgens mij wel gelukt.”

MbKF Noeser

Veel deelnemers en bezoekers vonden dat er een goede sfeer was op Market.