Mijn shop is top: Siki Kinderwinkel
Hoe ben je de kindermodebranche ingerold?
“Mijn eerste baan was in de hulpverlening, toen vond ik het al erg leuk om met kinderen te werken. Toen ik zelf kinderen kreeg vond ik deze baan erg pittig worden, in combinatie met het moederschap. Na de geboorte van mijn derde kind heb ik de plannen voor Siki met een vriendin uitgewerkt, samen starten we met de winkel. Zij stapte er na twee jaar uit, ik ben alleen doorgegaan.”
Siki Kinderwinkel bestaat dit jaar tien jaar, hoe kijk je terug op de afgelopen tien jaar?
“Heel goed. De crisisjaren waren zwaar, maar ik heb er altijd plezier in gehouden door de enthousiaste en trouwe klanten. Ze vinden hier kleding die ze nergens anders vinden. We combineren merken en kopen geen sets in. Dat heeft mijn klantenkring aan ons gebonden.”
Hoe onderscheid je je van andere kindermodewinkels?
“We vinden dat kinderkleding lekker moet zitten, het moet kwalitatief goed zijn en qua prijs in de middenklasse blijven. Kinderen hoeven geen jonge volwassenen te zijn bij Siki. De winkel en de locatie zijn ook bijzonder. We zitten in de heel aparte omgeving van het Eindhovense shopping mall Strijd S en de winkel heeft een unieke vorm. Ik kan de ruimte als het ware uitklappen. En ik geef minder bekende labels een kans, zoals Six Hugs and Rock ’n Roll en The Future is Ours. Ik was bijvoorbeeld de eerste die Moonkids en Wild inkocht in Nederland.
Wat zijn je absolute bestsellers?
“De baggy joggingbroekjes van Molo, die lopen als een tierelier. We hadden in de zomercollectie een broekje dat continu van kleur verandert, een beetje shabby met een laag kruis, dat doet het super. Claesen’s en Kik Kid verkoop ik vanaf de start en vormen een basis. Six Hugs gaat ook goed, dat heb ik niet vaak met een nieuw merk. Datzelfde geldt voor The Future is Ours.”
Wat maakt jou een goede ondernemer?
“Ik onderscheid me qua assortiment, daar komen m’n klanten echt voor. Mensen vinden het leuk om bij ons te komen. Ze krijgen bovendien eerlijk advies van me. Ik denk dat klantenbinding mijn sterkste kant is. En we zijn hier echt een team. Samen met mijn personeel runnen we Siki. Siki is eigenlijk van ons drieën, zo voelt het voor mij. We gaan vaak samen op inkoop en iedereen heeft zo zijn eigen sterke aanvullingen en inspraak op het concept. Dat maakt het geheel sterk.”
Hoe zie je de toekomst van Siki Kinderwinkel?
“Het liefst zou ik groter groeien, de winkel is namelijk aan de kleine kant. En ik wil een sterke collectie, labels die opkomen een kans blijven geven. Onze webwinkel is een ondergeschoven kindje, dat heeft daarom prioriteit. In plaats van veel merken met een fractie van de collectie, wil ik een paar matchende merken breder neerzetten.”
Facts & Figures
Eigenaar: Esther van Kraaij
Adres: Torenallee 60-02 in Eindhoven
Personeel: 2 parttimers
Merken: o.a. Molo, Six Hugs and Rock ’n Roll, The Future is Ours, Mini Rodini, Kik Kid
Locatie: “B, buiten het centrum maar in de enorm upcoming fabrieksruimte Urban Shopper.”
Winkeloppervlakte: “Zo’n 31 vierkante meter. Maar de bogen aan de zijkant kan ik openklappen, de buitenruimte is ook 30 vierkante meter. Een ruimte die ik ’s avonds weer naar binnen rijd.”
Open sinds: “Ik ben 1 oktober 2015 begonnen met Siki, op Strijp-S ben ik in augustus 2013 begonnen.”
Website en -winkel: www.sikiwebwinkel.com
Wil je met jouw kindermodewinkel deelnemen aan deze rubriek? Mail dan naar redactie@bengels.nl ovv ‘Mijn shop