TOP

Noppies kijgt een nieuwe naam: Nine&Co

Na de toevoeging van Queen Mum en de Noppies Baby Home Collection vorig jaar en de introductie van het nieuwe label Nop afgelopen zomer, wordt nu ook de naam van moederbedrijf Noppies veranderd in Nine&Co én het Duitse kindermerk Alvi aan het portfolio toegevoegd. Bengels sprak met Anne-Gien Haan, de ceo van Nine&Co, over de recente veranderingen binnen het bedrijf.

Het merkenportfolio van Nine&Co bestaat vanaf januari 2018 uit 7 labels: Noppies, Supermom, Queen Mum, Imps&Elfs, Esprit for mums, NOP en – officieel vanaf vandaag – het Duitse Alvi. Tot vandaag lag de focus op kleding en home, met Alvi is daar een merk op het gebied van slapen aan toegevoegd.

Waarom de naamsverandering?

Haan: “Noppies functioneerde niet als naam van ons moederbedrijf. De laatste anderhalf jaar hebben we drie nieuwe merken ingelijft, waarmee we de markt nog beter willen bedienen. De komende tijd gaan we flink inzetten om nog meer de expert te zijn op het gebied van zwangerschap, baby’s en kinderen. Daar vonden we een nieuwe naam nodig voor het moederbedrijf goed bij passen. Met de nieuwe naam laten we duidelijk zien dat we meer merken in huis hebben, Noppies doet het beter als consumentenmerknaam. Eigenlijk was de naam van de holding al 9M, die naam was niet zo bekend in de markt. Maar 9M klinkt niet zo lekker, vandaar de keuze voor Nine&Co.”

Wat gaat er veranderen voor de retailer?

“Aan de achterkant verandert niets. Dat is wel zo prettig voor de retailers. Maar we hebben grote ambities voor de komende jaren en we worden steeds groter. Hierdoor kunnen we nog beter investeren in zaken zoals kwalitatief betere materialen en in duurzaamheid. Doordat we zo’n groot portfolio hebben, hebben we meer power en schaalgrootte om echte stappen te maken. Onlangs hebben we testen gedaan met masterclasses voor retailers. Deze gingen bijvoorbeeld over de do’s en don’ts van social media en hoe je het beste omgaat met voorraden. Die testen werkten echt heel goed, iedereen was enthousiast. We willen natuurlijk dat het goed gaat met onze klanten en nu we groeien en over meer consumentenkennis beschikken kunnen we al die kennis en knowhow met ze delen. Op die manier kunnen zij daar vanuit de winkel weer op inspelen.”

Waarom hebben jullie voor het Duitse Alvi gekozen als laatste toevoeging?

“We hebben in kaart gebracht waar een zwangere vrouw mee bezig is tijdens haar zwangerschapsperiode. Er kwam uit dat er behoefte is aan meer kennis en informatie over het slapen van haar baby. Vanuit Noppies zijn we hiermee aan de slag gegaan, maar we wilden versnelling wat betreft de expertise. Dan is het goed om een merk in te lijven dat daar enorm veel van weet. Alvi is marktleider in Duitsland op het gebied van slapen. Ze staan bekend om de slaapzakjes, die worden zelfs aanbevolen door Duitse ziekenhuizen. Bovendien hebben we de ambitie om in Duitsland te groeien, het is dus een kwestie van twee vliegen in een klap.”

Hoe zie je de toekomst voor Nine&Co?

“Onze eerste stap is ons nog meer verdiepen in de domeinen zwangerschap, baby en kindjes en home en slapen. Maar ook verder groeien in onze homelanden Nederland, België en Duitsland, en de rest van Europa. Er spelen al een heleboel duurzame initiatieven, zo willen we een aanzienlijk deel van de collectie omzetten naar gecertificeerde materialen en zijn we aangesloten bij het duurzame convenant van Modint. Daarin willen we zelfs nog verder gaan dan het convenant. Persoonlijk word ik daar namelijk erg blij van. En met zo veel merken kun je een grote impact maken en langetermijnafspraken maken met leveranciers. De duurzame kennis die Imps&Elfs in huis had toen we het overnamen gebruiken we nu al voor collecties en productieprocessen. Hier zijn we de komende jaren nog wel druk mee.”