TOP

‘Over vijf jaar willen we een grote Europese speler zijn’ [interview]

De online store Brandkids is pas een jaar bezig, maar heeft nog grote plannen. Mede-oprichter en directeur Hans Lormans legt uit. ‘Je kan nog veel van ons verwachten.’

Wat maakt Brandkids succesvol?

“We zijn amper een jaar bezig, dan is het nog wat vroeg om onszelf succesvol te noemen. We zijn nog steeds een ‘start up’. Het klopt, we pakken stevig door en hebben inmiddels een Nederlandse, BelgischeEngelse en Duitse variant van Brandkids. We zijn trots op wat we in zo’n korte tijd hebben bereikt. Twee factoren zijn cruciaal: we hebben een onderscheidend concept en een geweldig clubje mensen om ons heen. 

Waardoor is Brandkids anders dan anderen?

“Brandkids onderscheidt zich op vele fronten. Consumenten kunnen bij ons terecht voor de nieuwste collecties van de beste merken, voor outletkoopjes én voor tweedehands merkkleding. Moeders kunnen kinderkleding die niet meer past heel eenvoudig via ons van de hand doen. Trouwens, ook stenen winkels die tweedehands kinderkleding verkopen kunnen hun aanbod gratis op Brandkids plaatsen. Daarnaast hebben we gratis verzending zonder minimum orderbedrag.”

In hoeverre helpt de opvallende marketingstrategie, met advertenties en tv-reclames?

“Naamsbekendheid is cruciaal om consumenten naar je website te krijgen. Als je snel wil groeien, dan moet je ook versneld die bekendheid opbouwen. We werken met een relatief klein budget. Dan kun je maar beter wat opvallends doen.”

Jullie bestaan nu ruim een jaar, wat is je vooral opgevallen?

“Wat opvalt nu we ook in andere landen actief zijn, is dat Nederland een enorme vechtmarkt is. De Nederlandse consument kijkt nog steeds een beetje de kat uit de boom. Veel online retailers proberen de boel te forceren door al vroeg in het seizoen met kortingen te smijten. Niet alleen selectief om nieuwe klanten te lokken, maar ook om hun vaste klanten tot kopen aan te zetten. Dat kost marge. En het is een verkeerd signaal aan de vaste klanten en zorgt voor onrust in de markt. Uiteindelijk wordt niemand er beter van. We zijn blij dat in andere landen de markt veel gedisciplineerder is.”

Hoe zie je de internationale expansie voor je?

“We proberen zoveel mogelijk vanuit ons hoofdkantoor in Haarlem te doen, maar hebben inmiddels ook een klein kantoor in Duitsland. We gaan ons dit jaar focussen op groei in Duitsland en België. De Engelstalige variant, www.brandkids.com, gebruiken we de komende periode om verschillende Engelstalige markten te testen. Ons doel is om over vijf jaar een grote Europese speler te zijn. Dat hebben we vanaf dag één voor ogen. En we zien dat de consument inderdaad steeds vaker bij webshops over de grens koopt. Afgelopen week ontvingen we orders uit tien verschillende landen. We doen het ook echt dedicated; geen vertaalde websites, maar sites die aansluiten op de smaak van een land.”  

En hoe gaat het financieel met Brandkids?

“De groei zet lekker door. Net als andere online retailers hebben we goede en minder goede maanden erbij. De ontwikkeling is echter gestaag positief.”

Welk onderdeel – nieuwe kleding, outlet of tweedehands – presteert het beste?

“In omzet en qua stuks verdienen we het beste met nieuwe kleding, daar ligt ook onze focus. Tweedehands zien we vooral als een belangrijke service. Moeders shoppen tegenwoordig zowel nieuwe, outlet en tweedehands producten, wij bieden één platform dat aansluit bij al die behoeftes.”

Wat kunnen we nog verwachten?

“We innoveren voortdurend op het gebied van technologie, marketing en creativiteit. Daar komen goede dingen uit. Zichtbaar en onzichtbaar. Je kan dus nog veel van ons verwachten.”