TOP

Tesco trekt Geek T-shirts terug

Hypermarkt Tesco heeft kindershirts met ‘aanstootgevende’ kreten teruggetrokken.

Was ‘geek’ vorig jaar nog een van de meest gebruikte kreten op shirts en sweaters, nu heeft de Britse supermarktgigant Tesco een serie kindershirts met de woorden ‘geek’ en ‘nerd’ teruggeroepen na klachten. De retailer wilde naar eigen zeggen het dragen van brillen in een positief daglicht stellen, door de coole termen te gebruiken. Geinspireerd door de bekende woordenboek-uitgeverij Collins die ‘geek’ – dat tegenwoordig betekent: iemand die heel enthousiast is en veel kennis heeft van een bepaald onderwerp – tot het woord van het jaar 2013 uitriep.

Een moeder kon er niet om lachen en legde een klacht bij Tesco neer. Haar zoontje van 1, die een jampotbril draagt, zou door de T-shirts extra worden gepest. “Waarom zou mijn zoon moeten opgroeien met mensen die hem uitlachen, alleen omdat het fashionable is?”, stelde ze. Waarop Tesco excuses aanbood en de collectie met ‘geek’ en ‘nerd’-kreten werd teruggetrokken uit de winkels. Is dit een wake-up call voor de modewereld of een incidenteel incident? En voelen meer retailers en merken zich aangesproken?