TOP

Vijf grootste irritaties bij online shoppers

Webshops kunnen nog zo vernuftig in elkaar zitten, toch is er altijd wel iets wat eraan ontbreekt. Lees hier waar online shoppers zich het meest aan ergeren en hoe je dat op kunt lossen.

De webshop werkt niet op mobiel, torenhoge verzendkosten, de producten uit het winkelmandje zijn kwijt: dit een aantal dingen waar consumenten zich ènorm aan kunnen ergeren tijdens het online shoppen. Textilia zette de vijf grootste irritatiefactoren op een rij, inclusief de oplossing van het probleem.

1. Winkelmandje dat de spullen niet opslaat

Steeds meer consumenten shoppen het winkelmandje vol via telefoon of tablet en bestellen vervolgens via een laptop. Maar dan blijkt dat de webhop de inhoud van het winkelmandje niet opslaat.. Hoe snel gaat de klant nu alle producten weer opzoeken en in zijn winkelmandje plaatsen? Juist, dat gaat niet meer gebeuren. Zorg daarom dat je webshop een functie heeft waarmee de inhoud van het winkelwagentje wordt opgeslagen.

2. Niet kunnen betalen met iDeal

Het hele proces is met succes doorlopen: van het uitzoeken van de kledingstukken tot de betaalknop. Blijkt dat er alleen met creditcard of PayPal betaald kan worden! Voor veel consumenten is dat teveel gedoe of te duur (in het geval van de creditcard). Een slimme retailer is dus aangesloten bij iDeal.

3. Hoge verzendkosten

Nog zo’n irritatiefactor, die hoge verzendkosten. Natuurlijk, er zit niet altijd genoeg marge op je producten om ook nog gratis te verzenden. Los het op door een T-shirt van 16,95 euro plus 3 euro verzendkosten te verkopen voor 19,95 euro mét gratis verzendkosten! Heb jij je verzendkosten, de klant zijn ‘voordeel’.

4. Producten alleen online te koop

Bij sommige producten – zoals een spijkerbroek – is het prettig als je even naar de winkel kunt om het kledingstuk even te passen. Maar dan blijkt dat niet alles in de webshop ook te koop is in de fysieke winkel.. Grote kans dat je klant het er dan maar bij laat en bij je buurman gaat kijken. Conclusie: verkoop alleen producten in de webshop die je ook in je fysieke winkel hebt hangen.

5. Webshop werkt niet goed op mobiel

Uit onderzoek van Thuiswinkel.org blijkt dat 70 procent van de webshops niet goed werkt op mobiel. In de tijd dat jouw webshop aan het laden is, is de klant allang vertrokken naar keten X met een mobiele site die wel werkt. Natuurlijk, zo’n site kost een hoop geld. Om het probleem op te lossen kan je bijvoorbeeld samenwerken met andere webshop eigenaren. Maak met z’n allen een klein platform met een mooie mobiele website of bouw een app. Natuurlijk, consumenten kunnen nu ook bij je concurrent terecht: maar nu komt er in ieder geval meer verkeer naar je site dan voorheen.