TOP

Zazi Brands en BRNDWRKS leveren collecties later uit

De kindermodebedrijven Zazi Brands en BRNDWRKS gaan hun collecties later uitleveren aan winkeliers. Door retailers in staat te stellen beter in te spelen op de behoefte van de consument, hopen ze dat winkeliers minder hoeven uit te verkopen. “Als iedereen hier aan mee werkt, hebben we een grote kans van slagen om dit probleem eindelijk de wereld uit te helpen.”

Te vroege levertijden zijn al jaren een doorn in het oog van de kindermodebranche. Door de wildgroei aan uitverkopen wordt het verkoopseizoen steeds korter en staat de marge van de kindermodewinkeliers onder druk.

Behoefte

BRNDWRKS (van merken als Like Flo, Le Chic & Moodstreet) en Zazi Brands (van merken als Lava Lava en Lofff) gaan collecties later leveren, schrijven ze elk in een eigen persbericht. Door kleding te leveren die bij het seizoen past, willen de kindermodebedrijven de retailers in staat stellen in te spelen op de behoefte van de consument. “Dus geen spaghetti-jurkjes in februari maar wel leuke, nieuwe sweatjurkjes met legging passend bij de tijd van het jaar”, licht managing partner Patrick Lohle van BRNDWRKS). “En uiteraard in vernieuwende kleuren.”

Verkoopseizoen

Op deze manier hopen de bedrijven bovendien dat kortingsacties kunnen worden uitgesteld, zodat er meer kan worden verkocht in het reguliere verkoopseizoen. Lohle: “Het allermooiste zou een sale zijn die pas na kerst of begin juli start en tot eind februari en eind augustus duurt.” BRNDWRKS levert collecties nu al uit. Zazi Brands gaat met ingang van winter 2017 schuiven. In de praktijk komt het erop neer dat de winteritems op zijn vroegst op 1 augustus geleverd worden, en de daaropvolgende zomerlevering vanaf 1 februari. “En dit is slechts de start”, aldus het bedrijf in een persbericht. “Het plan is om in de daaropvolgende jaren de leverdata per jaar nog een week op te schuiven, tot uiteindelijk 1 maart en 1 september voor de hoofdleveringen.”

Uitverkoopwet

De onrust die de vroege levertijden van kinderkledingcollecties veroorzaakt, met als gevolg dat kortingsmomenten elkaar in rap tempo opvolgen, wordt ook uitvoerig besproken in Bengels #1. In het achtergrondartikel geven verschillende retaildeskundigen en winkeliers hun visie hierop en dragen ze oplossingen aan. Want hoewel sommige retailers op dit soort momenten heimwee krijgen naar de tijd dat de overheid de markt beschermde –  tot 1984 had de Nederlandse winkelier zich te houden aan de Uitverkoopwet waarin was bepaald in welke periodes de prijzen mochten zakken – is dat geen oplossing. De oplossing moet uit de markt zelf komen, stellen zij.

Impuls

Zazi Brands ziet dit initiatief dan ook als de oplossing voor dat euvel. “Terecht wordt er van verschillende kanten gezegd dat de branche dit zelf op moet lossen, en niet moet blijven roepen om terugbrengen van de uitverkoopwet.” Dat Zazi Brands ook later gaat uitleveren, waardeert Lohle.  “Ik hoop dat iedereen uit de branche zijn verantwoordelijkheid neemt zodat de markt weer een positieve impuls krijgt. Uiteindelijk is het in ieders belang dat er iets zal veranderen.”