TOP

Zó houd je een online consument tevreden

Uit wereldwijd onderzoek van UPS blijkt dat driekwart van de consumenten een goede ervaring heeft op het gebied van online shoppen. Het retourbeleid en het traceren van het product spelen daarbij een grote rol.

UPS heeft onderzoek gedaan onder ruim 14.000 consumenten uit zes Europese landen (waaronder Nederland), de Verenigde Staten, Canada, Azië, Mexico en Australië.

Snelle levering
76 procent van de Europese consumenten geeft aan een goede ervaring te hebben met online winkelen. Consumenten uit de VS zijn het meest tevreden, uit Azië het minst. Over het leveren en retourneren van de bestelling zijn de deelnemers het minst tevreden, omdat pakketten worden omgeleidt of omdat ze niet de mogelijkheid krijgen om te kiezen tussen de levertijd of leverdatum. In Europa zijn de deelnemers bereidt gemiddeld vier dagen te wachten op hun binnenlandse levering. Buitenlandse leveringen mogen van Europeanen tien dagen duren voordat het binnenkomt. In Azië willen consumenten niet langer dan vier dagen wachten op hun bestelling.

Traceren
66 procent van de Europese consumenten geeft aan dat ze hun product graag zouden willen traceren tijdens de verzending van hun product en 45 procent vindt de flexibiliteit van de leverdatum belangrijk. Een andere factor dat de consumenten tevreden houdt is het gemak van de betaling. 71 procent van de Europese consumenten vindt het een groot pluspunt als een online retailer het eenvoudig maakt om via de website te betalen.

Makkelijk retourbeleid
Het retourbeleid speelt een grote rol voor het tevreden houden van een consument. Meer dan 60 procent van de Europese consumenten geeft aan dat zij een herhaalaankoop zouden doen als een retailer een makkelijk retourbeleid heeft. Gratis retourneren speelt daarin ook een rol.

Wil je het hele rapport lezen? Klik hier.