TOP

Bestseller Bengels: Dot en Julot in Breda

Voor de rubriek Bestseller interviewt Bengels winkeliers over de gang van zaken in hun winkel. Deze week bellen we met Angeliek Reiding van Dot en Julot in Breda: “Wanneer ik een actie op Facebook zet komen daar veel mensen voor naar de winkel.”

Het best verkochte item van Angeliek Reiding? Dat is de jumpsuit. “Die waren zo uitverkocht dit seizoen, zowel de lange als de korte variant. Ze dragen lekker door de fijne, dunne stofjes en ook de prints zijn leuk. Vooral die van Le Big, Retour en Ninni Vi vlogen de deur uit.” Een jumpsuit kost ongeveer € 49,95. “Maar dan ben je ook in een keer klaar.”

Jogjeans

Bij de jongens zijn het vooral de jogjeans die het goed doen. “Die zijn steeds meer in opmars. Voor de jogjeans komen veel mensen naar mijn winkel en ik merk dat de korte variant het nu ook goed doet. Ze zijn wel wat duurder dan een reguliere jeans: je betaalt gemiddeld € 59,95. Omdat het comfort zo goed is en ze veel worden gedragen, merk ik dat ouders het er wel voor over hebben.”

Teveel

De truien zijn dit seizoen wat minder populair bij Dot en Julot. “Ik had daar iets teveel van ingekocht deze zomer. Mensen kopen zomers toch liever een vestje, omdat je die ’s avonds sneller aantrekt.” Om te zorgen dat de truien toch wat beter lopen, zet Angeliek bijvoorbeeld een foto van het kledingstuk op Facebook.

Facebook

Social media werkt ook enorm goed om de verkoop van andere producten te stimuleren, zo merkt Angeliek: “Ik ben heel actief op Facebook en dat werkt heel goed. Wanneer ik er een actie op zet komen daar heel veel mensen voor naar de winkel.” Verder gebruikt ze Facebook ook voor acties voor vaste klanten. “Laatst had ik een babypakje van Noppies verloot onder de likes, gewoon om ze te belonen dat ze me volgen.”

Klantenkaart

Dit is niet de enige actie die Angeliek heeft voor vaste klanten: “De eerste dag van de sale nodig ik de likers van mijn Facebook pagina, de Twitter volgers en de nieuwsbrief abonnees uit om naar de winkel te komen; dan krijgen ze 10 procent extra korting.” Ook heeft ze een klantenkaart: “Bij iedere aankoop schrijf ik 5 procent van het aankoopbedrag op. Na achttien aankopen worden al die vijf procentjes bij elkaar opgeteld en van dat bedrag mag de klant iets uitzoeken.”

Outletweekend

Eens in de maand organiseert Angeliek een evenement. Dat doet ze met een reden: “Aan de overkant van de winkel zijn ze aan het verbouwen. Daardoor ging de achteringang van mijn winkel dicht en heb ik veel geluidsoverlast. Zo moest ik zelfs de deuren dichtdoen om de klanten te kunnen verstaan: dat kwam de zaak niet ten goede. Ik ben toen in gesprek gegaan met de gemeente, en zij hebben me de kans gegeven om in een leeg pand aan het einde van de straat evenementen te organiseren. Zo heb ik laatst een outletweekend gehad, waar ik mijn outlet verkocht, samen met wat sjaals en cadeautjes die ik speciaal voor de gelegenheid heb ingekocht. Voor de volgende outlet ben ik uitverkoop van merken op aan het kopen, omdat ik door mijn eigen voorraad heen ben. Verder wil ik een modeshow en een binnen braderie gaan houden. Wanneer de verbouwing klaar is stop ik waarschijnlijk ook met de events: dan krijg ik weer veel meer mensen die langs de winkel lopen door het nieuwe winkelcentrum dat gebouwd wordt.”

Dot en Julot is te vinden op Veemarktstraat 63 in Breda.