TOP

Bestseller Bengels: Duimelotje Wageningen

Voor de rubriek Bestseller interviewt Bengels winkeliers over de gang van zaken in hun winkel. Deze week bellen we met Ellen Janssen, mede-eigenaar van kinderkledingwinkel Duimelotje in Wageningen. “Het is goed om even wakker geschud te worden.”

Ellen Janssen: “In januari, februari en maart liep het eigenlijk heel goed. Maar sinds april loopt de verkoop weer terug. Er zijn niet echt zekerheden meer wat betreft goede dagen. Op Goede Vrijdag was het ontzettend druk en ik verwachtte ook veel van de zaterdag voor Pasen. Dat viel helaas tegen. Maar het is wel goed om even wakker geschud te worden. Ik heb de winkel nu vijf jaar en de eerste vier jaar ging het allemaal vanzelf. Het laatste jaar moet ik weer gaan opletten, vooral met inkopen doen. Even een pas op de plaats maken en kritisch naar de uitgaven kijken: dat is helemaal niet erg.”

Beste merk
“Name it is veruit het beste merk in de winkel. Vooral de broeken lopen super. De duurste broek kost 34,95 euro. De producten zijn van goede kwaliteit en hebben mooie pasvormen. Door deze prijs-kwaliteit verhouding kan Name it goed concurreren met de dure merken. Eerst deed Name it het vooral goed bij de meiden, maar het laatste jaar hebben ook de jongens een flinke inhaalslag gemaakt. Voor de meiden zijn jurken van LoFff erg leuk. Alles zit erop en eraan: veel kleur, tule en mooie details. De prijzen liggen rond 40 à 50 euro.”

Joggdenim
“Ik merk dat kinderen meer durven qua kleding. De joggdenim is dan ook erg populair: een spijkerbroek van joggingstof. Leuk te combineren met een shirt en slippers en vooral heel belangrijk: het is comfortabel. Ik verkoop verschillende modellen van LCKR en Name it: zowel lange broeken als kniebroeken. Die variëren tussen 16,95 euro en 29,95 euro.”

Combineren
“Naast kleding verkoop ik ook speelgoed en kraamcadeautjes. Alleen kleding zou ik nooit doen. De combinatie van producten is erg belangrijk. Als mensen niet voor kleding komen, dan kopen ze wel iets anders. Daardoor blijft de winkel altijd draaien. De winkel heeft geen strakke indeling. Mensen kunnen lekker rommelen in de spullen en ik merk dat ze dat prettig vinden. Zelf zou ik het wel iets strakker willen, maar dat zijn plannen voor in de toekomst. Eerst wachten tot de verkoop weer aantrekt en er budget voor is.”

Acties
“Voor promotie maak ik veel gebruik van Facebook. En laatst hebben we een speciale avond georganiseerd. Als een klant iets kocht, het maakte niet uit wat of hoe duur het was, dan werd er een mooie foto gemaakt van de kinderen. Dit deden we samen met een andere winkel, daar was een studio gemaakt speciaal voor de foto’s. Het was ontzettend leuk en ook weer eens iets anders dan een kortingsactie.”

Korting
“Winkeliers moeten niet zo bang zijn en alsmaar met korting gaan stunten. Uiteindelijk gooi je daarmee je eigen ruiten in, want dan zijn mensen gewend aan korting en verwachten ze het hele jaar door aanbiedingen. Er zouden landelijk afspraken gemaakt moeten worden over kortingsperiodes: iedereen op hetzelfde moment en daarbuiten niet. Ik kan wel meteen korting gaan geven als ik een slechte week heb gehad, maar dan blijven er geen inkomsten meer over.”

Duimelotje
Hoogstraat 50
6701 BW Wageningen
www.duimelotjewageningen.nl