TOP

Bestseller Bengels: Musjes in Groningen

Voor de rubriek Bestseller interviewt Bengels winkeliers over de gang van zaken in hun winkel. Deze week bellen we met Musetta Blaauw van Musjes in Groningen: “Ik koop de kleding in die ik leuk vind voor mijn eigen kinderen.”

T-shirts met korte mouwen en jumpsuits voor baby’s: dat zijn de favorieten van de klanten van Musetta Blaauw. “De jumpsuits voor baby’s zijn zo populair omdat ze heel makkelijk zijn: de kleintjes hebben geen last van een broekband en je kunt de jumpsuits makkelijk openritsen. Ik vind ze voor mijn eigen kinderen ook heel leuk, daarom heb ik ze ingekocht. Dat is trouwens kort gezegd de manier waarop ik inkoop, ik koop de kleding in die ik leuk vind voor mijn eigen kinderen.”

Scandinavische merken

T-shirts lopen goed omdat Musetta ze verkoopt van merken die nergens anders te vinden zijn. “Ik verkoop vooral Scandinavische merken als Smafolk, Maxomorra en Blaa!. Andere kindermodezaken kopen deze merken vaak minder diep en breed in. De kleding van deze merken is heel kleurrijk en heeft een drukke print. Vaak staan er tractors, brandweerauto’s en racewagens op. In die shirts kunnen kinderen tenminste lekker kind zijn.”

Vooral over Maxomorra is ze enthousiast. “Die kleding is heel vrolijk en het zit net een paar euro lager in prijs dan de andere merken, terwijl het gemaakt is van biologisch katoen. Zo betaal je voor een T-shirt € 18 en een jumpsuit € 22,90. Ook 4funkyflavours vind ik erg leuk: dit merk is vrij duur, maar de stof is van hoge kwaliteit en de afwerking is heel mooi. Voor dit merk heb ik een trouwe klantenkring die speciaal voor dit merk naar de winkel komt.”

Kinderachtig

“Ik merk trouwens dat mensen het ervoor over hebben om ver te reizen om kleding van de merken uit mijn winkel te kunnen kopen,” zo vertelt Musetta. “ Ze komen echt van heinde en ver; uit Friesland, Drenthe, Overrijssel en zelfs Duitsland. Mensen vinden het een verademing dat kinderen weer lekker kinderachtige kleren kunnen dragen.”

Onopvallend

Het merk H.j.o.r.t.h. Copenhagen slaat minder aan. “Dat ligt aan de prijs; het is een vrij duur merk. Maar het ligt ook aan het design van het merk zelf, ze gebruiken wat zachtere kleuren waardoor het niet opvalt. Vanaf het volgende seizoen stop ik dus ook met dit merk.”

Borstvoeding

Tussen de uitverkoop door zal je niet snel acties tegenkomen bij Musjes. “Ik geloof niet in kortingsacties. Ik vind korting geven de meest simpele en kortzichtige manier van klanten trekken; volgens mij is het belangrijker om klanten aan je te binden. Dat doe ik bijvoorbeeld door een bord buiten te zetten waarop een uitnodiging om hier je kindje borstvoeding te geven. Ik doe wel mee aan de zomer- en wintersale, per 1 juli gaat de oude collectie eruit en komt de nieuwe erin.”

Ook op social media zal je niet snel een actie tegenkomen, eerder persoonlijke ervaringen. “Ik vertel bijvoorbeeld waarom ik voor een bepaald merk kies, of waarom ik kies voor biologische zonnebrandolie en een uv-straling werend zwempak.”