TOP
Bear & Mees

Ellen Rijntjes: ‘Ik zie Bear & Mees als twee dieren die zich inzetten voor klimaat en milieu’

Omdat ondernemer Ellen Rijntjes geen leuke duurzame kinderschoenen voor haar zoontjes kon vinden, besloot ze zelf in dat gat te springen. Haar merk Bear & Mees is duurzaam en diervrij en kaart milieu- en klimaatkwesties op een speelse manier aan.

Kinderschoenenmerk Bear & Mees is vernoemd naar de zonen van oprichter Ellen Rijntjes, Beer en Mees. “Anderen vinden het vaak grappig dat onze kinderen dierennamen hebben”, zegt ze. “De vriendjes van Beer en Mees kennen ons als de ‘dierenfamilie’. Ze spreken mijn naam uit als ‘uilen’ en die van mijn man Otto als ‘otter’.” Rijntjes was eerder als zelfstandige verantwoordelijk voor Fab. Footwear, de schoenenlijn van Fabienne Chapot. Maar de modewereld begint haar uiteindelijk tegen te staan. “Het is geen duurzaam systeem. De seizoenen en uitlevermomenten kloppen niet meer, waardoor de sale steeds eerder begint. Voor schoenen wordt nauwelijks nog een eerlijke prijs betaald. Daarnaast zette ik meer en meer vraagtekens bij het gebruik van leer. Dat moest anders kunnen, vond ik.”

Juiste moment

In de branche is volgens Rijntjes nog maar weinig aandacht voor duurzaamheid. “Vooral in het kinderschoenensegment is het aanbod gering. Zo ontstond het idee om zelf in dat gat te springen.” Na de rebranding van Fabienne Chapot in 2016 verkoopt Rijntjes Fab. Footwear aan het modebedrijf. “Dat was hét moment om mijn eigen merk te starten. Ik had een idee, een startkapitaal en een netwerk van Portugese fabrikanten.” Op 1 maart 2019 wordt Bear & Mees officieel gelanceerd. “We zijn met een ‘big bang’ begonnen”, vertelt Rijntjes. “Een mooie webshop, verzorgde social mediakanalen en een professionele brand movie.” Bear & Mees richt zich op millennial ouders (geboren tussen 1981 en 2000) met een bewuste levensstijl. Rijntjes bereikt haar doelgroep via een gerichte social media- en influencercampagne. “Veel mensen begrepen ons verhaal meteen. De verkoop via de webshop begon direct te lopen.”

‘Ik wil kinderen ook activeren om zelf iets voor de planeet te doen’

100 procent diervrij

De schoenen van Bear & Mees zijn 100 procent diervrij. Voor de productie wordt gebruikgemaakt van duurzame materialen als organisch katoen en gerecyclede petflessen. Voor zomer 2020 experimenteert Rijntjes met ‘leer’ van appels en ananasvezels en zolen van oude autobanden. Die materialen vindt ze op de stoffen- en lederwarenbeurs Lineapelle in Milaan. “Fabrikanten verklaarden me in eerste instantie voor gek”, vertelt ze. “Ik heb ze mee kunnen krijgen omdat ik de materialen grotendeels zelf aanlever.” Duurzaamheid is ook in andere aspecten doorgevoerd. De schoenendozen zijn FSC-gecertificeerd. Voor de verzending van bestellingen in de webshop wordt geen plastic opvulmateriaal gebruikt, maar oud karton. De online orders worden afgehandeld door e-commercebedrijf Montapacking, dat als deelnemer van het Blauwzaam energieconvent actief bezig is met het reduceren van de CO²-uitstoot. PostNL verzorgt het transport. Het postbedrijf streeft ernaar alle pakketten en brieven in 2030 uitstootvrij te bezorgen.

Haaitje voor karweitje

Rijntjes wil kinderen met Bear & Mees op een toegankelijke manier informeren over klimaat- en milieukwesties, zoals de plasticsoep, overbevissing en stroperij. Afgelopen seizoen (winter 2019-2020) stond de jacht op haaien centraal. De ondernemer haalde €3.000,- op met de verkoop van een speciale haaiensneaker en de consumentenactie #haaitjevoorkarweitje. Dat geld ging naar een stichting die de jacht op haaien en andere wilde dieren wil terugdringen, No Wildlife Crime van bioloog Freek Vonk. “Naast informeren willen we kinderen ook inspireren en activeren om zelf iets voor de planeet te doen. En wie kan dat beter dan de grootste dierenvriend van Nederland?”

Samen op avontuur

Rijntjes werkt met een select aantal vaste modellen voor zomer en winter waar ze elk seizoen variaties op brengt, in combinatie met ‘seasonals’. Het merk is beschikbaar voor wholesale via Lux Agency. “Het merk staat en is rendabel”, zegt Rijntjes. “Nu is het een kwestie van opschalen. Ik sta open voor een commerciële partij die me daarbij kan helpen, zodat ik me kan focussen op het creatieve stuk.” Ze ziet veel meer mogelijkheden voor Bear & Mees. “Ik zie ze als personages, twee dieren die zich met hun avonturen inzetten voor het klimaat en het milieu. Daar kun je veel meer aan ophangen dan alleen kinderschoenen. Zoals kleding, of misschien zelfs een serie verhalen in de trant van Woezel & Pip.”

Meer over Ellen Rijntjes lees je binnenkort in Bengels magazine, dat op 24 juli 2020 verschijnt. Ook het magazine thuis ontvangen? Kijk hier voor de mogelijkheden..

Credit beeld: Bear & Mees