TOP

Explosieve groei voor Stone Island in 2017

Het jongens- en mannenmodmerk Stone Island blijft groeien: het modemerk sluit 2017 af met een flinke stijging in de omzet- en winstcijfers. Eigenaar Carlo Rivetti: 'Ik voel geluk, maar ook angst.'

Stone Island sluit het jaar met succes af: het modemerk behaalde in 2017 een winststijging van 36% tot 147 miljoen euro. De EBITDA van het modebedrijf steeg met maar liefst 70% ten opzichte van 2016 tot 34 miljoen euro. 

De winststijging is onder meer te danken aan de groei van export, maar ook in thuisland Italië is Stone Island gegroeid, vertelt eigenaar Carlo Rivetti in de Italiaanse krant Il Sole 24 Ore. De belangrijkste exportlanden zijn op dit moment Groot-Brittanië, Duitsland en Nederland. Ook is met de opening van winkels in New York en Los Angeles de Verenigde Staten een markt die steeds groter wordt. 

De wholesale-tak is ook goed gegroeid, met maar liefst 35% naar een percentage van 78% van de totale omzet.

“Als ik kijk naar de cijfers van 2017 en de voorjaar 2018-orders, voel ik geluk, maar ook een verschrikkelijke angst,” vertelt Rivetti. De eigenaar van The Sportswear Company, waar Stone Island onder valt, legt uit dat het lastig is om zijn vinger erop te leggen waarom het zo goed gaat en dat er geen zekerheid is voor de toekomst. Rivetti benadrukt wel dat het zaak is om goed te blijven investeren in de producten.

In 2016 was Stone Island ook al flink gegroeid ten opzichte van het jaar daarvoor. In de afgelopen zes jaar is de winst van het bedrijf meer dan verdubbeld.