TOP

Gespot: webwinkel Dreumes Enzo

Wat voegt webwinkel Dreumes Enzo toe aan het toch al overweldigende aanbod in het kindersegment? En hoe probeert e-tailer Nicole gevonden te worden? Je leest het in (deze allereerste) 'Gespot' op Bengels.nl.

Wanneer ben je op het idee gekomen om een webshop te beginnen?
“Tijdens mijn zwangerschap bleek het baby-shoppen een hele klus. We gingen op pad, natuurlijk om de leukste en hipste kinderkamer te creëren voor onze dochter. Maar toen nog als drukke fulltime tweeverdieners was dat helemaal niet zo gemakkelijk. Als eerste kom je terecht bij de alom bekende grote babywarenhuizen. Na er drie bezocht te hebben kwamen wij tot de conclusie dat er overal hetzelfde wordt aangeboden. Het bleek heel moeilijk om originele spulletjes te vinden die zich onderscheiden van de massa.”

Wat was het zetje om daadwerkelijk te beginnen?
“Ik heb onderzocht of het moeilijk was om zelf een webshop te bouwen met een software pakket. Dit bleek wel tijdrovend, maar niet moeilijk. Ik begon het als hobby te zien en na een paar maanden zag het er al heel aardig uit. Toen ben ik verder gaan kijken naar een assortiment en daadwerkelijk gestart. Wellicht de omgekeerde wereld, maar ik vond de structuur en vindbaarheid van de site belangrijker.”

Wat is de rode draad in je assortiment?
“We proberen een collectie in te kopen die niet standaard als set wordt aangeboden door de leverancier of het merk. Je kunt bij Dreumes Enzo een kamertje creëren dat is samengesteld uit verschillende merken, die onderling leuk met elkaar te matchen is. Hierdoor kun je de baby- of kinderkamer maken die niet zo uit een boekje komt.”

Waarmee denk je je te onderscheiden van andere webshops?
“De shop biedt een goede basis, gecombineerd met hippe accessoires en decoratie voor bijvoorbeeld aan de muur. Dit alles is zeer overzichtelijk. We streven naar een rustig beeld op de site en een goede vindbaarheid van de artikelen. Daarnaast moet alles er wel aantrekkelijk uitzien.”

Wat is het eerste label dat je inkocht? Waarom dat label?
“Fab’s World was het eerste label dat ik inkocht. Jaren geleden heb ik over deze twee dames gelezen in het tijdschrift Flow, nog ver voor ik zelf zwanger werd. De één woont in Thailand, de ander in Vietnam, samen creëren zij dit label. De producten worden eerlijk gemaakt in een klein atelier in Bangkok, ouderwets handgemaakt patchwork, gecombineerd met haakwerk dat in het Noorden van Thailand in werkgelegenheidsprojecten wordt gemaakt. Dit gecombineerd met Hollands design en prachtige kwalitatief hoge stoffen vond ik toen al erg bijzonder. Toen het idee van de webshop borrelde ben ik na het bouwen als eerste op zoek gegaan naar hen.”

Wat doe je om gevonden te worden op internet?
“We hebben heel veel gestudeerd op het internet om te zorgen dat de SEO (Search Engine Optimization, oftwel zoekmachineoptimalisatie) van de website goed in elkaar zit. Daarnaast adverteren we met Google, maar ook ruilen we advertenties met collega webshophouders in dezelfde doelgroep (ouders/moeders in ons geval). Op dit moment werken we aan een gezamenlijke folder (met de collega webshop houders) en onderzoeken we diverse websites waar je kunt adverteren.”

Op welke social media ben je te volgen?
“Sociale media worden steeds belangrijker. We zijn te vinden op http://www.facebook.com/dreumesenzo en http://www.twitter.com/dreumesenzo. Je kunt hiermee je doelgroep rechtstreeks benaderen, maar ook voor Google tellen deze sites. Hoe meer volgers je hebt, hoe belangrijker Google je vindt. Dus eigenlijk is er wat vindbaarheid betreft maar een heel belangrijk baken voor ons en dat is Google.”