TOP

Gespot: webwinkel Retrokleertjes

Wat voegt webwinkel Retrokleertjes toe aan het toch al overweldigende aanbod in het kindersegment. En hoe probeert e-tailer Marie Anne Zatout gevonden te worden?

Wanneer ben je op het idee gekomen om een webshop te openen?
“Eind jaren negentig ontstond mijn voorkeur voor het online winkelen. Het aanbod was destijds nog erg beperkt, maar als student vond ik winkelen vanuit mijn luie stoel toch wel erg fijn. Naarmate ik wat ouder werd en een gezin kreeg, bleef mijn voorliefde voor online winkelen, ook omdat ik het leuk vond om voor mijn kinderen kleding te kopen. Toch vond ik het aanbod niet heel origineel. Ik had als student al wel de drive gehad om een webshop te beginnen, maar dat zwakte toen af. Na de geboorte van mijn eerste kind in 2007 kwam de wil terug om een webwinkel te beginnen met originele kinderkleding, waarbij mijn passie voor retro, filosofie, natuur, kwaliteit, duurzaamheid en persoonlijk contact met elkaar verweven zouden zijn.” 

Wat was het zetje om daadwerkelijk te beginnen?
“Ik ben begonnen met me te verdiepen in de kindermodebranche. Door het contactleggen met leveranciers, collega’s, ervaringsdeskundigen en e-commercespecialisten realiseerde ik me dat het een hele dynamische onderneming zou worden waarbij er meer bij komt kijken dan het online zetten van je aanbod. Ik werkte op dat moment met veel plezier in het onderwijs, maar ik werd zo gemotiveerd dat ik ontslag nam en met het nieuwe avontuur begon.”

Wat is de rode draad in je assortiment?
“De kleding die ik verkoop heeft vrijwel altijd een nostalgische uitstraling. Dat kan een bepaalde applicatie zijn, een jaren zeventig model, retrokleuren of prints en altijd met een gecertificeerd eco-label. We bieden ieder seizoen een nieuwe collectie. De ene collectie verschijnt twee per jaar keer en de andere vier keer.”

Waarmee denk je je te onderscheiden van andere webshops?
“Met mijn retromerken probeer ik mij te onderscheiden. Persoonlijke service vind ik ook belangrijk. Ik probeer e-mails snel te beantwoorden en met de Facebookpagina houd ik mijn webwinkeliers op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen. De verzending van de bestellingen is gratis binnen Nederland en alles wat op de site staat is op voorraad en kan daardoor snel geleverd worden. Verder geef ik op de detailpagina een uitgebreide beschrijving van een kledingstuk over bijvoorbeeld de pasvorm, het materiaal en het wasadvies.”

Wat is het eerste label dat je inkocht? Waarom dat label?
“AlbaBaby en Maxomorra waren de eerste merken die ik inkocht. AlbaBaby is een echt retromerk, waarbij de ontwerpster zich laat inspireren door haar eigen kindertijd en dat is terug te zien in de ontwerpen, kleuren en materialen. Maxomorra gebruikt voornamelijk retroprints en kleuren en is bovendien erg betaalbaar.”

Wat doe je om gevonden te worden op internet?
“Ik maak gebruik van de nieuwste SEO-technieken waardoor de website goed te vinden is. We sturen persberichten uit en we zijn te vinden op verschillende kindemodeblogs.”

Op welke social media ben je te volgen en waarom?
“Op onze Facebookpagina zijn we zeer actief. De ruim 700 volgers houden we op de hoogte door twee keer per week belangrijke updates, foto’s en informatie over acties te plaatsen. Sinds kort hebben we ook een Retrokleertjes app. Onze Twitterpagina gebruiken we het minste.”