TOP

Hoe open je een stenen winkel?

Overweeg jij net als twee derde van de webwinkeliers wel eens om een stenen winkel te beginnen? Bengels zocht voor je uit hoe je dat doet.

Uit een onderzoek van de Hogeschool van Amsterdam blijkt dat ruim twee derde van de webwinkels interesse heeft in een stenen winkel. Niet gek, aangezien niet enkel online de toekomst is, maar ook – juist – de combinatie met fysieke retail.

Eigen winkel, shop-in-shop of pop-up store?

Ruim twintig procent van de 350 ondervraagde webwinkeliers heeft al eens een poging tot multi-channel gedaan. Vijftien procent koos voor een eigen winkel, maar ook een shop-in-shop (acht procent) en een pop-up store (één procent) werden genoemd. Een derde van de webwinkeliers houdt het bij internet en heeft geen interesse in fysieke retail.

Leegstand

Opvallend is dat webwinkels vooral interesse hebben in locaties buiten de grote winkelstraten. Hier is de leegstand doorgaans groter. Pop-up stores worden veelal al oplossing voor deze leegstand gezien. Al zijn er ook tegengeluiden te horen. Verder zoeken webwinkeliers naar kleine panden (tot 100 vierkante meter) en zijn zij op zoek naar een flexibel huurcontract. De pop-up store biedt soelaas! 

Where to start?

Een pop-up store is ook dé manier om er achter te komen over een eigen winkel wat voor jou is. Maar hoe begin je zo’n pop-up store? Stap één is het vinden van een locatie. Wellicht ken je iemand of kan dit via jouw gemeente. Gelukkig zijn er ook diverse websites die bemiddelen in tijdelijke winkel (ver)huur.

  • Zazone. Hier kun je al op korte termijn en voor korte tijd een winkel huren in stad of dorp;
  • Popupsquare. Een forum waar vastgoedbeheerders, ondernemers en consumenten komen;
  • Berenstraat24. Huur een tijdelijke winkel in de populaire Negen Straatjes;
  • The Pop-Up Club. Eveneens een community omtrent pop-up-stores.

Outside the box

Retailconcept 2theloo begon haar eerste winkel in de Kalverstraat, maar focust nu sterk op stations. De huren zijn hier goedkoper, en er komen dagelijks minstens zoveel voorbijgangers langs. Wellicht ook iets voor jouw pop-up store? Vind hier meer informatie over verkopen op stations. Ook unisex T-shirtmerk Tees dacht outside the box en opende een pop-up store op de kerstmarkt in Leiden.

In de winkel

Op het internet is the sky the limit. Een fysieke winkel heeft echter zo zijn grenzen, bijvoorbeeld qua oppervlakte. Niet al je producten passen misschien in je (tijdelijke) winkel, dus bedenk goed wat je in je winkel te koop aanbiedt. Natuurlijk kun je ook gebruik maken van QR-codes en andere multi-channel-tools om je klanten een volledig assortiment te bieden. Vergeet als doorgewinterde webwinkelier ook de pashokjes en (mobiele) betaalmogelijkheden niet!

Klanten trekken

Ook het trekken van voorbijgangers vraagt om een andere aanpak dan de online retail. Denk bijvoorbeeld aan de inrichting van je (interactieve) etalage en winkel, het organiseren van een event (in of voor je winkel), of een andere marketingactie. Qua inrichting is de concept store momenteel hot. De consument komt niet alleen voor de kleding, maar voor de hele beleving daar omheen. Textilia schreef eerder al over deze vier manieren om klanten te trekken.

Marketing

Modeketen H&M maakt al – met succes – gebruik van zowel online als fysieke retail. Toch opende ook H&M laatst een pop-up store. Waar ze dat deden zie je in het filmpje hieronder. Blijkbaar kan een pop-up store ook al een marketingactie op zichzelf zijn. 


Open jij binnenkort een pop-up store? Laat dit Textilia én je volgers weten!