TOP

Klantenbinders: Femke Smits van Zo Klein over een stylingdag

Klanten bereiken, beroeren en verleiden, hoe doe je dat? In deze rubriek laten we ondernemers aan het woord die dit in de vingers hebben. Dit keer vertelt Femke Smits, eigenaar van Zo Klein in Best over de Stylingdag die ze afgelopen zaterdag in haar kinderwinkel organiseerde.

Hoe ben je op dit idee gekomen?

“Een paar jaar geleden organiseerden we bij Zo Klein één keer per seizoen een fotoshoot op woensdag- en vrijdagmiddag. Bij besteding van honderd euro mochten kinderen op de foto. Dit voorjaar besloten we er een iets andere draai aan te geven en er een stylingdag van te maken. Kinderen van klanten konden bij besteding vanaf 125 euro een afspraak maken om gestyled te worden door een echte styliste en vervolgens op de foto te gaan. De twee mooiste foto’s worden bewerkt door de fotograaf en digitaal toegestuurd.”

Dit was de tweede keer dit jaar. Is het effectief?

“Zeker. Het was een topzaterdag. Het was sowieso al druk in de winkel door het prachtige weer en ouders werden geinspireerd door de outfits die de styliste samenstelde, waardoor negen van de tien keer nieuwe kledingstukken mee naar huis gingen. Ik merk dat ouders zich ervan bewust zijn dat de winter lang kan duren en daardoor geneigd zijn gemakkelijker een extra trui of broek te kopen. Zonder stylingdag had ik denk ik wel de helft minder dagomzet behaald. Al met al zijn klanten minimaal twee keer in de winkel geweest. Tijdens de stylingdag en twee weken daarvoor, toen ze al aankopen hadden gedaan. ”

Hoe heb je de organisatie aangepakt?

“Twee weken voor de stylingdag heb ik het event via de winkel, nieuwsbrief, website en Facebook gecommuniceerd. De actie duurt in totaal een week, dus tijdens deze week herhaal ik het een aantal keren op onze Facebook pagina. Verdere communicatie is dan niet meer nodig.”

Wat heeft het gekost en hoeveel tijd was je ermee kwijt?

“Zowel het verzenden van de nieuwsbrief als het bijhouden van onze Facebook-pagina doe ik zelf, hier zijn dan ook geen kosten aan verbonden. Uiteraard investeer ik in de opmaak van een advertentie en ontvangen de styliste en de fotografe een kleine vergoeding. De tijdsinvestering is nihil. Dit zal niet meer dan 3 a 4 uurtjes zijn geweest: 2 uur heb ik besteed aan communicatie en 2 uur extra op de Stylingdag zelf (uurtje eerder aanwezig en een uurtje langer doorwerken).

Wat wordt je volgende actie?

“Ik heb een HBO marketingcommunicatie-achtergrond en ben altijd in de weer met acties voor de winkel. Deze week zijn we van start gegaan met ‘Knip je korting bij Zo Klein’, waarbij klanten kortingsbonnen kunnen uitknippen voor diverse producten