TOP

Kleertjes.com grootste webshop van Nederland

Kleertjes.com, Kinderkleding-tekoop.nl en Kixx-online.nl zijn de drie grootste modewebshops van Nederland. Dat blijkt uit de jaarlijkse Twinkle100, die donderdag 26 september werd gepresenteerd tijdens het congres Shopping Today in Almere.

RFS Holding, moederbedrijf van Wehkamp en Fonq, stond vorig jaar nog op nummer 1 van de Twinkle 100. De gigant is echter van de koppositie verstoten door Ahold, die dankzij de overname van bol.com opeens de grootste online speler is. Op nummer 3 staat Zalando, die in een jaar tijd grote modespelers als H&M, Hema en Neckermann ingehaald heeft.

Kindermodewebshops

In de lijst komen naast grote ketens ook specifieke kindermodewebshops voor als Kleertjes.com, dat op de 57ste plaats staat en net als vorig jaar een omzet laat zien van 16 miljoen euro. Op nummer 75 staat Babypark.nl met 8,4 miljoen euro (vorig jaar nog 7 miljoen euro) en op 93 staat Kixx-online.nl met 5,8 miljoen euro (vorig jaar nog 5 miljoen euro. Opvallende nieuwkomers zijn Kinderkleding-tekoop.nl (97, 4,3 miljoen euro) en Orangebag.nl, dat meisjes en jongensmode verkoopt, is hekkensluiter op 100, met 4 miljoen euro. 

Wanneer wordt gefilterd op webshops die (onder andere) mode verkopen ontstaat de volgende top 15, met tussen haakjes de plaats in de totale ranglijst en daarna de online jaaromzet op basis waarvan de ranking is gemaakt.

Grootste modewebshops van Nederland

1.        RFS Holding (2) €474 miljoen

2.        Zalando (3) €200 miljoen

3.        H&M (7) €125 miljoen

4.        Hema (8) €120 miljoen

5.        Otto (11) €100 miljoen

6.        Neckermann (18) €55 miljoen

7.        De Bijenkorf (19) €54 miljoen

8.        V&D (24) €50 miljoen

9.        Vente-Exclusive.com (40) €25 miljoen

10.      Macintosh Retail Group (41) €24,5 miljoen

11.      Omoda (46) €20,2 miljoen

12.      Kleertjes.com (57) €16 miljoen

13.      Score (58) €15,5 miljoen

14.      Klingel (60) €13,9 miljoen

15.      Jeansonline (61) €13,5 miljoen                    

Meer ruimte voor niche

Marieke Verdonk, hoofdredacteur Twinkle en Twinkle100: “Door faillissementen en overnames is er in de retaillijst meer ruimte gekomen voor de ‘kleinere’ spelers. Orangebag sluit nu de rij met 4 miljoen euro. Vorig jaar was de ondergrens nog 5 miljoen euro. Het is een interessante trend dat de groten steeds groter worden, onder andere door overnames, en dat er veel ruimte is voor nichespelers. Ik ben benieuwd hoe deze trend zich voortzet.”

Meer informatie

De Twinkle100 is een initiatief van het Nederlandse e-commerce magazine Twinkle. Het overzicht wordt samengesteld op basis van de omzetcijfers exclusief btw uit e-commerce activiteiten in Nederland gerealiseerd in het voorgaande jaar. Dit jaar biedt de Twinkle100 meer informatie dan zijn voorgangers. Nieuw zijn data over onder meer online omzet in het buitenland, totale omzet (zowel on- als offline), mobiele omzet, gemiddeld orderbedrag en mobiele performance.

Bestellen

De volledige Twinkle100 met uitgebreide informatie per webshop is via de website te bestellen voor € 39,95. Binnenkort verschijnt de gratis Twinkle100-app met alleen de basisgegevens van de webshops in de ranglijst.