TOP

Label to watch: Repose Ams

Repose Ams is een Nederlands merk dat is opgericht door de ervaren designer In-Yeo Couperus. Inmiddels ligt de derde collectie in de winkels. "Ik ben enorm blij en trots met wat er tot nu toe staat en hoop dit verder uit te kunnen bouwen."

Wat is het verhaal achter Repose?

In-Yeo Couperus: “Respose betekent vrijheid, zorgeloosheid, kalmte. Dit is ook precies waar het merk voor staat. Ik vind het zelf een hele mooie filosofie om zo mijn leven in te steken. Al lukt het mezelf sinds ik begonnen ben met Repose iets minder goed af en toe, haha. Ik hou heel erg van kwalitatief en goed design, simpel en eenvoudig, maar met fijne details. Hier ben ik altijd naar op zoek en ik dit ben ik altijd aan het doorontwikkelen. Dit straalt ook weer een bepaald soort rust uit.”

Wat is jouw achtergrond?

Ik ben ruim 10 jaar geleden afgestudeerd aan het AMFI, richting Design & Styling. Ik heb jarenlang gewerkt als designer voor bedrijven in zowel binnen- als buitenland. Hunkemoller, Cool Cat en H&M om er een paar te noemen.”

Repose Ams ss17 6 

In-Yeo Couperus.

Wanneer ben je Repose gestart en waarom?

“In september 2014 ben ik gestart met Repose AMS met een grof gebreide deken gemaakt van 100 procent lamswol. Dat is voortgekomen uit mijn eigen zoektocht naar een deken voor een zwangere vriendin. Ik wilde haar een exemplaar van 100 procent wol cadeau doen, een die ik zelf ook mooi vond. Ik ben zelf namelijk dol op brei. Maar die deken kon ik niet vinden, dus toen besloot ik het zelf te gaan doen.”

Je bent begonnen met één deken, nu heb je ook een kledingcollectie. Wat is er sinds de oprichting van Repose allemaal gebeurd?

“De eerste deken had ik in vijf kleuren en al vrij snel sloeg de deken aan. Mijn werk voor Repose Ams deed ik allemaal naast een fulltime baan als designer. Omdat mijn hart toch echt het snelst gaat kloppen van het maken en bouwen van verhalen en de bijbehorende collecties, ben ik een jaar later daarmee begonnen. Ik heb mijn baan opgezegd en inmiddels ligt alweer de derde collectie sinds februari 2017 in de winkels. De reacties zijn heel erg goed. Tot nu toe zit er een hele mooie stabiele groei in elk seizoen en ik hoop dat ik deze groei kan doorzetten. Ik ben enorm blij en trots met wat er tot nu toe staat en hoop dit verder uit te kunnen bouwen.”

Repose Ams ss17

Wat is de kracht van het merk?

“Ik denk dat dat zijn eigenheid is. Elke seizoen is weer totaal anders, maar toch ook weer herkenbaar. Daarnaast vind ik kwaliteit enorm belangrijk en zijn de ontwerpen tijdloos en niet zo onderhevig aan modegrillen. Daardoor kunnen de items langer mee. Ik zie dat als een vorm van duurzaamheid, waar ik heel erg van hou en die ik zelf ook hanteer in mijn eigen garderobe. Ook denk ik de perfecte balans te hebben gevonden tussen niet te kinderachtig en niet te volwassen zodat het zowel ouders als kinderen aanspreekt.”

Repose Ams ss17 3

Waar droom je nog van?

“Graag zou ik het label uitbreiden met een babylijn. Verder ben ik eigenlijk al heel erg tevreden. Ik vind het zo onwijs mooi om iets te kunnen maken wat helemaal van mij is dat geeft me zoveel energie dus in dat opzicht heb ik niet heel veel meer te wensen. Op zakelijk gebied zijn er natuurlijk nog zoveel dingen die ik wil met Repose. De stijgende lijn wil ik heel graag vasthouden om zo een vaste waarde in de kinderkledingbranche te worden.”

Repose Ams ss17 4

Wat zijn de hardlopers in je collectie?

“De gele sweater met de tekst ‘holiday’ is de bestseller van de nieuwe zomercollectie. Ook de gebreide vesten en alle items met het stracciatella-printje doen het heel erg goed.”

Hoe gebruik je social media voor je merk?

“Ik ben vrij actief op Instagram en merk dat mijn klanten zich daar ook begeven. Meer dan op Facebook bijvoorbeeld. Ik probeer mensen op Instagram vooral te inspireren en vind het ook een hele fijne plek om geïnspireerd te raken.”

Waar kan je retailer je merk bezoeken?

“In Nederland wordt Repose Ams vertegenwoordigd door Lux Agency & S Agency en daar is vanaf nu ieder seizoen de collectie te bewonderen. Ook sta ik elk seizoen op de beurs in Playtime in Parijs.” ||

 

Facts & figures:

Land van herkomst: Nederland

Verkoopinformatie: De retailprijs van T-shirts ligt rond de €30 euro, de light woven denim onesuits zijn €99

Bestaat sinds: september 2014

Hoeveel collecties inmiddels: Drie

Doelgroep: Kleding voor jongens en meisjes van 2 tot 12 jaar, dekens ouders en baby.

Website: www.repose-ams.com