TOP

Nieuw: Archive Store [interview]

Kinderkledingwinkels maken sinds een paar jaar een complete makeover door. Een typisch voorbeeld van zo'n kinderwinkel 2.0 is Archive Store, dat 15 februari de deuren opent in de Amsterdamse Jordaan. Bengels sprak met mede-oprichtster Anna van den Boogert.

Hoe is Archive Store ontstaan?

 

“Samen met mede-oprichtster Martine van den Berg ben ik drie jaar geleden gestart met het bedrijf Lola & Kate, we produceerden lijsten met veren erin. Een eigen winkel was een droom. Door omstandigheden is dat sneller gegaan dan gedacht. Allebei misten we verfijnde, Franse mooie kinderspullen. Gave items die in zicht mogen blijven.”

 

 

Wat voor spullen zijn dat?

 

“Bijvoorbeeld de zwaan die je aan het plafond kunt hangen, onze kleden zijn mooi naast je bed, niet alleen in de kinderkamer. Maar we hebben ook prachtige lampen en interieurspullen, mooi houten speelgoed en klassiekers, zoals de sieraden van het merk Sam&Haas.”

 

 

Wat is er zo bijzonder aan de winkelruimte?

 

“Het is een stoere industriële ruimte. Veel zwart; dat is niet direct de reguliere keuze voor kinderspullen. Maar we combineren het met zacht linnen beddengoed en mooie stoffen. Onze merken zijn heel uniek. De vogels en kooitjes worden gemaakt door de in New York woonachtige kunstenares Tamar Mogendorff. Zoe Rumeax maakt voor ons de letters en sterren met lichtjes en letters voor aan de muur. We zijn heel trots dat we hun merken mogen voeren.”

 

 

Jullie gaan bijna open, wat zijn de reacties via social media tot nu toe?

 

“Mensen geloven bijna niet dat het een Nederlands concept is. We richten ons niet alleen op kinderspullen, ook op lifestyle. Het is een nieuwe combinatie van spullen voor de kinderkamer en je eigen kamer. Dat is vernieuwend.”

 

 

Zijn er al toekomstplannen gemaakt?

 

“We willen meer producten zelf ontwikkelen. Liefst interieurdingen, zoals een geurkaarsenlijn. Wellicht ook stationary en beddengoed. Typerend voor onze stijl is kwaliteit, duurzaamheid, het is allemaal heel eigen, uniek en niet mainstream. Dat is onze kracht: het zijn spullen waar je hebberig van wordt. De consument koopt iets blijvend, iets wat meegroeit met het interieur en wat je mooi blijft vinden.”

 

Archive Store 1

 

Archive store 3

 

Archive Store 2