TOP

Nieuw merk: Lovely Lane

Marije Braber is oprichter en eigenaar van Lovely Lane. Een jaren '70 kindermodemerk vol nostalgie en een eerlijke achtergrond.

Hoe is het idee van Lovely Lane geboren?

 

“Ruim drie jaar geleden kreeg ik een kind. Ik wilde mijn onvoorspelbare en drukke baan als producer niet met het moederschap combineren. Voor mijn zoon ben ik op naailes gegaan. Ik houd van de jaren ’70-look en vertaalde mijn ontwerpen naar nu. Iedereen vond mijn ontwerpen fantastisch. De eerste collectie ontstond toen ik een coupeuse acht zelfgemaakte modellen in drie kleuren tot patronen liet uitwerken.”

 

 

Hoe omschrijf je Lovely Lane?

 

“Een beetje de stijl uit mijn jeugd, ik ben in 1976 geboren. Het verschil met de kleding uit die tijd, is dat mijn kleding niet synthetisch is en lekker comfortabel voor kinderen. Mijn ontwerpen bevatten geen ingewikkelde zakken zoals ritsen of strakke pasvormen. Kids kunnen erin rollen en spelen. En de kleuren zijn unisex, bij mij vind je geen blauw of roze. Het ademt vroeger door alle wolkjes, ganzen, regenbogen, badstof en flares.”

 

 

Wat is er zo bijzonder aan jouw merk?

 

“Alle kleding wordt in Amsterdam-Noord gemaakt door een werkervaringsbedrijf. Dat is een soort sociale werkplaats voor mensen die niet zo snel een plekje op de arbeidsmarkt vinden. Ze doorlopen een traject en leren een vak om weer in de maatschappij te kunnen stappen. Dat is helemaal te gek en een heel vrolijke plek. Lovely Lane wordt er met liefde gemaakt.”

 

 

Je bent nu een half jaar bezig, hoe gaat het?

 

“Ik heb in een winkel gelegen die vond dat ik niet iets te prijzig was. Maar omlaag gaan met de prijs is geen optie, dat is niet haalbaar met ons productieproces. Vergelijk het met een Bobo Choses, dat is ook eerlijk geproduceerd en zit in dezelfde prijsrange. Je ziet ook gelijk aan de Lovely Lane-items dat het geen lopende bandwerk is. Soms zit een naadje net niet waterpas. Dat maakt het juist eigen.”

 


Naai je zelf nog?

 

“Ik heb een enorme verzameling retro stoffen en oude applicaties. Daar maak ik soms unieke collectables van, die limited editions staan ook op de website.”

 

 

Wat zijn je toekomstplannen?

 

“Eerst ga ik uitvinden welke winkels goed bij Lovely Lane passen, ze moeten passen bij wat het merk uitstraalt. Een Zalando past bijvoorbeeld niet, Lovely Lane is een heel uniek merk. Een webshop zoals Goed van Toen is een goed voorbeeld, daar liggen alleen eerlijke producten met een mooi verhaal. Dat is voor mij een belangrijke voorwaarde.”

 

 

En voor de korte termijn?

 

“Nog geen maand geleden ben ik bevallen van mijn tweede kindje. Daarom ga ik deze zomer pas echt goed van start met Lovely Lane. Ik wil volgend jaar op Kleine Fabriek staan. En ik sta op het festival Flower Valley: een laidback event met een uitstraling die goed bij mijn merk past. Niet zo grootschalig en eerlijk. Niet omdat dat hip is, maar omdat alles tegenwoordig al zo snel en goedkoop mogelijk moet. Dat past niet bij Lovely Lane en niet bij mij.”

 

lovely lane 2

 

lovely lane 1