TOP

Online shoppen steeds populairder bij mannen, minder bij vrouwen

Uit de halfjaarlijkse Online Fashion Monitor van Klarna Nederland kwamen opvallende cijfers van de periode januari tot en met juni 2015.

Mannen hebben in het eerste half jaar van 2015 14 procent meer uitgegeven aan online kledingwinkels dan het half jaar ervoor. Dat blijkt uit de halfjaarlijkse Online Fashion Monitor van Klarna Nederland. Opvallend is dat het bij de vrouwen juist met zes procent is gedaald.

Ouderen geven minder uit

De online uitgaven van 85-plussers is met 28 euro gedaald naar 81 euro per bestelling. Nicolas Debaig, countrymanager bij Klarna Nederland, laat weten dat dit kan komen doordat de vorige meting rond de feestdagen viel. “Het is een flinke dip ten opzichte van de vorige keer. We zien mensen wel steeds vaker fashion online kopen, maar die groep toonde eerder een bemoedigende piek. Het leek een bewijs dat de ‘silver surfers’ (online kopers van boven de 50) definitief de aansluiting hadden gevonden.”  

Dag van online aankopen

Waar in het laatste halfjaar van 2014 76 procent van de bestellingen doordeweeks plaatsvond, is dat in het eerste halfjaar van 2015 gestegen naar 95 procent. Maandag is veruit de meest favoriete dag om online te shoppen (26 %), waarna dinsdag volgt (20 %).

Tijdstip van online aankopen

Van januari tot juni 2015 werden de meeste aankopen gedaan rond 18.00 uur – aan het begin van de avond en na werktijd. In de eerste helft van 2014 werd er nog vooral geshopt tijdens werktijd. “Het lijkt wel alsof we het dit jaar te druk hebben gekregen om overdag online fashion te kopen.”

Online shoppen 2015H1 Klarna