TOP

Pico Kids stopt na 40 jaar: ‘Laat ons maar vrij!’

Na veertig jaar retailen komt kindermodewinkel Pico Kids in Enschede in handen van crosschannel kindermoderetailer Amazingkids. Op 1 juli stoppen eigenaren Pieter en Anneke Kooi. De opkomst van internet heeft voor de meeste verandering gezorgd, zeggen ze. “Maar er blijft altijd plek voor de stenen winkel.”

Op 1 juli gaat de winkel die jullie 40 jaar hebben gerund officieel over naar crosschanneler Amazingkids. Hoe voelt dat?

Pieter: “Om kort te zijn; dat voelt super goed! En in Amazingkids hebben we een partij gevonden die de stenen winkel en de webshop goed kan combineren. Vooral de knowhow die zij hebben van de webshop zal de winkel een enorme boost geven.” 

Als jullie terugkijken, wat zijn dan de meest opvallende ontwikkelingen in de branche geweest?

Anneke: “Dat is heel duidelijk internet. Dat is, naast de komst van de computer in ons bedrijf – in 1988 zijn we geautomatiseerd – de meest ingrijpende ontwikkeling geweest. Toen kon de klant ineens vanuit huis overal shoppen en wanneer het ze uitkwam.”

Met zo’n geschiedenis hebben jullie een enorme dosis ervaring opgebouwd. Welke tips hebben jullie voor kindermodewinkeliers?

Pieter: “Doe vooral waar je hart ligt. Het is de bedoeling dat je het heel lang vol gaat houden, dan werk je elke dag met plezier. Een gezond financieel beleid geeft veel minder stress. De buffer die je opbouwt in de loop van de tijd, brengt je veel betalingskorting en veel minder stress als de verkoop tegenzit terwijl de nieuwe collectie al binnenkomt.”

Hoe zien jullie de toekomst van de kindermodebranche?

Anneke: “Er blijft altijd plek voor de stenen kinderwinkel. De beleving, om het kledingstuk in de hand te hebben, te voelen en passen, het advies. Wij denken dat mensen dat blijven waarderen. De merken en de kinderwinkel hebben samen nog wel wat op te lossen. Een merk positioneren met een mooie webwinkel en een mooie merkwinkel, is helemaal van deze tijd, en brengt de merkenkinderwinkel vaak ook naar een hoger niveau. Wil je echter als merk én de retailer én de consument bedienen, dan is een verregaande samenwerking met de kindermodewinkel nodig om het merk met plezier en succes te kunnen verkopen. De merken hebben er alleen maar baat bij als het met de kinderwinkels goed gaat.”

Hebben jullie al afscheid genomen van collega’s, klanten en leveranciers?

Pieter: “Met de huidige en oude medewerksters gaan we een feestje bouwen. Van de klanten nemen we in de winkel en via social media afscheid. Op Kleine Fabriek zullen we afscheid nemen van de leveranciers, van wie we sommigen natuurlijk al erg lang kennen.”

En nu, genieten van de vrije tijd?

Pieter: “Uiteraard, na 40 jaar mag dat ook en als je kijkt naar onze drie dochters die ons de laatste zes jaar negen kleinkinderen gaven. Dan hoeven we ons dus ook niet te vervelen! Ook reizen zullen we meer gaan doen dan we gewend waren. Dus: laat ons maar vrij!”
 

 

 

Op de foto: Pieter Kooi (r) schudt de hand van Wim Gerssen van Amazingkids.