TOP

Vingino richt zijn pijlen op Amerika

Het Nederlandse kinderkledingmerk Vingino breidt dit jaar zowel nationaal als internationaal uit. Het label opent winkels in verschillende landen en wil ook voet aan de grond krijgen in de Verenigde Staten, meldt Fashion Network.

Vingino, dat werd opgericht in 2001 door Benny Dekker, is op zoek naar een distributeur voor de Amerikaanse markt. Tegelijkertijd opent het label in 2017 winkels in verschillende Europese landen.  “In 2017 openen we meer winkels in Italië, mogelijk ook in Milaan, Florence en Verona”, zegt manager van Vingino in Italië manager, Elia Guidi tegen FashionNetwork.com. “Ook zijn we  van plan in de eerste zes maanden van het jaar vijf nieuwe winkels te openen in Duitsland, Nederland en België.  In de lente of zomer 2017 spreken we in de Verenigde Staten met een lokale distributeur over een licentie-overeenkomst”, zegt Guidi.

Groei

In Nederland is de omzet van Vingino nog het hoogst met 40 procent, gevolgd door Duitsland met 20 procent, maar Italië (15%) is in opkomst. Daar groeide het merk in 2016 sneller dan de hele groep (+ 19 procent); de totale groei kwam uit op met 14 procent. In Italië heeft Vingino twee mono-brand stores en rond de 400 multi-brand stores en shop-in-shops.

Capsulecollectie

Op de 84e editie van de kindermodebeurs Pitti Bimbo in Florence, presenteerde Vingino een capsulecollectie voor meisje voor de winter 2017-2018, geïnspireerd door een sitcom voor tienermeisjes die de Italiaanse tv-zender RAI uitzendt. De serie gaat over twee tieners die ervan dromen van een carrière als mode-ontwerper in Milaan.