TOP

Wehkamp heeft een retourpercentage van 30 procent

Van elke tien artikelen die Wehkamp verstuurt, komen er drie terug. Programmadirecteur Andries van Dalen sprak op het congres Logistiek & E-commerce over het retourpercentage en de mogelijke uitbreiding van het assortiment.

Van de tweehonderdduizend producten die Wehkamp elke dag verstuurt, komen er zestigduizend artikelen binnen veertien dagen retour. Dat heeft programmadirecteur Andries van Daalen van moederbedrijf RFS Holland Holding laten weten op congres Logistiek & E-commerce, schrijft Twinkle Magazine.

De zestigduizendartikelen komen neer op een retourpercentage van 30 procent. De meeste van deze artikelen zijn afkomstig van de modeafdeling

Van Daalen liet eerder weten dat Wehkamp veertig procent van de modebestellingen terug krijgt en dat het bedrijf de retournerende klanten meestal gelijk geeft. Tijdens het congres gaf hij aan dat het retourpercentage nu op 30 procent ligt. “Retourneren is een apart onderdeel van onze totale logistiek, waarbij we er voor zorgen dat het in rekening gebrachte bedrag binnen een week is gecrediteerd bij de consument”, aldus van Daalen.

Capaciteit

Vorig jaar werd het geautomatiseerde distributiecentrum in Zwolle geopend. Hier worden nu 32 miljoen items per jaar verwerkt. De webshop kan doorgroeien tot 74 miljoen order,  stelt van Daalen. “Die 74 miljoen is haalbaar als we het distributiecentrum gaan uitbreiden op de drie hectare grond die nog beschikbaar is aan de zuidzijde van het pand.”

“We kunnen in het huidige distributiecentrum het OSR-shuttle systeem (stellingsbedieningsapparaten) van Knapp met drie gangen uitbreiden, waardoor we onze capaciteit met 17 procent kunnen verhogen. Ook kunnen we op zaterdag gaan werken, wat nu nog niet gebeurt, en 24/7 diensten draaien. Daar zouden we maar zo naar toe kunnen gaan mede door het feit dat ons assortiment zich steeds meer aan het verbreden is”, legt van Daalen uit.