TOP

Winkelbeleving: zo trek je mensen naar binnen

In Breukelen zijn op 28 februari 2014 de HotSpot-dagen van start gegaan: 50 beeldend kunstenaars exposeren een week lang in 50 winkels en horecagelegenheden. Zorgt dit voor nieuwe klanten?

“We zagen het afgelopen weekend veel mensen met het informatie- en routeboekje van de HotSpot-dagen lopen, dat vonden we al leuk”, zegt Naomi van der Pol, eigenaar van Liv-Inn Kids & Mama’s in Breukelen. “Er ging echt een hele stroom door het dorp heen. Er kwamen bestaande klanten,  maar ook minder bekende mensen de winkel in om de kunstwerken te bekijken. Het valt ook iedereen op dat er door de organisatie zulke goede matches zijn gemaakt: ‘Wat past dat leuk tussen de kleding’, zeggen ze dan.

Niet alleen in de etalage
“Het werkt echt om niet alleen kunst in de etalage te hebben, maar ook binnen”, heeft Conny Eras van vrouwenmodewinkel Eras Design gemerkt. Haar klanten maken elke dag kans op een modeprijs, waarvoor al sinds 9 februari loten worden uitgedeeld aan iedereen die iets koopt. Hoe gaat dat? “Hartstikke leuk. Ik kan zien dat ineens meer mensen naar Facebook gaan, om te  kijken of ze hebben gewonnen. Ik geef elke dag een prijs weg, een tas of een sjaal.” Een volgende keer zou Eras vooral op zondag meer mensen willen trekken. “Dan hoop ik dat een kunstenaar live wil komen schilderen in de winkel.”

Liever iets later
Henry van de Lagemaat van Lagemaat schoenmode had ook best kunst binnen willen hebben, maar daar zijn de houten stoelen van Cornelis van Halm – die nu in de etalages staan – niet echt geschikt voor. Stel je voor dat mensen ze als pasmeubel gebruiken! De reacties op de kunstwerken zijn ook hier positief. “Maar of je meer traffic krijgt en wat het netto brengt, is moeilijk in te schatten.” Als er volgend jaar weer HotSpot-dagen zijn, heeft hij een tip voor de organisatie: “De periode is wat mij betreft ongelukkig gekozen. De opruiming is bijna klaar en de winkel is nog niet 100 procent voorzien van nieuwe collectie. Voor modewinkels is dat meestal iets vroeger. In week 3 van maart is het totaalbeeld dat je kunt laten zien representatiever.”

Beleving en klantenbinders
De ondernemers die meedoen aan de HotSpot-dagen in Breukelen hebben daar zelf weinig voor hoeven te doen. De enige wens die de initiatiefnemers van het KunstenaarsCollectief Breukelen hadden, was: ruimte voor het werk van beeldend kunstenaars. Op hun beurt hebben de ondernemers weer acties bedacht voor bezoekers en klanten. Een paar voorbeelden: Accessoiria vrouwenmode, bodyfashion en accessoires (Herenstraat 8a) geeft bij besteding van €50,- een armband van Supertrash t.w.v. €10,- cadeau. Vrouwenmodewinkel Eras Design (Herenstraat 32) verloot elke dag een high fashionprijs waarvoor iedere klant vanaf 9 februari een lot heeft gekregen. Lagemaat schoenmode (Kerkbrink 12) geeft bij elke aankoop uit de nieuwe collectie een schoenlepel cadeau. Liv-Inn Kids & Mama’s (Kerkbrink 13a) deelt kunst-kleurplaten uit en reikt aan het einde van de HotSpot-dagen drie prijzen uit. En bij vrouwenmodewinkel Reflex Casuals (Herenstraat 22) krijgen klanten bij besteding van €50,- gratis een artistieke Sandwich-bag.

Wil je het zelf beleven?
De HotSpot-dagen duren nog tot en met vrijdag 7 maart 2014. Download het informatieboekje met de volledige wandelroute.