TOP

Offline passen, online kopen: wat te doen tegen ‘showrooming’?

Consumenten die kinderkleding in de winkel passen en ze vervolgens thuis bestellen bij de goedkoopste online aanbieder – ook voor kindermodewinkeliers is ‘showrooming’ geen onbekend fenomeen. Een recente studie onderschrijft de ernst van het probleem. Maar: er is wat tegen te doen.

Fysieke retailers die willen voorkomen dat klanten kleding of schoenen in hun winkel passen, maar online kopen, moeten meer verkooppersoneel op de vloer zetten. Dat concludeert de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) na onderzoek naar de oorzaken van dit consumentengedrag. Dat is uitgevoerd in samenwerking met Samen met de University of Münster) en de Tuck School of Business in Dartmouth in de Verenigde Staten.

Niet op tijd

De onderzoekers vroegen meer dan 500 Amerikaanse consumenten naar hun laatste niet-alledaagse aankoop (elektronica, mode, schoenen, red.) en kwamen erachter dat bijna een kwart van hen aan ‘showrooming’ deed. De reden is niet alleen dat consumenten verwachten goedkoper uit te zijn online, maar ze deden het ook als ze niet op tijd of goed geholpen werd door winkelpersoneel.

Kansen

De studie laat zien dat er kansen zijn voor de winkelier, stelt betrokken onderzoeker Peter Verhoef van de RUG. “Zij moeten veel actiever worden in het benaderen van potentiële klanten, wanneer die naar hun winkel komen. Op het gebied van prijs of assortiment ga je het toch niet winnen van het internet. Retailers moeten beseffen dat hun personeel hun belangrijkste asset is.”