TOP

Bestseller: Belle&Beau in Heusden

Benieuwd hoe je collega’s het doen? Voor de rubriek Bestseller vragen we het deze keer aan Gerry Janson en Marleen Swart van Belle&Beau in Heusden, die een wel heel succesvol bijverkoopartikel verkopen. “Stiekem kopen de meeste mensen het voor zichzelf.”

Belle&Beau is 7,5 jaar geleden gestart in Heusden met de verkoop van babykleding tot en met 92. Inmiddels gaat de collectie tot en met maat 152. Gerry Janson runt de zaak sindskort met haar dochter Marleen Swart. Ze zijn een vennootschap onder firma aangegaan, omdat ze in augustus 2017 een tweede winkel gaan openen in Oisterwijk. Gerry werkt voornamelijk in de winkel, haar dochter focust zich op taken achter de schermen als onderhoud van social media en het organiseren van evenementen.

Nieuw merk

Inkoop doen ze samen. “Dit seizoen hebben we voor meisjes veel jurkjes en rokken, in drie lengtes”, vertelt Marleen. “Kort, driekwart en maxi. En veel strepen.  Voor jongens veel sweatshorts en shirts korte mouw. Deze zomer was Tygo&Vito het enige nieuwe merk voor ons.”

BelleBeau Heusden 4

“We hebben dit seizoen afscheid genomen van MortenZ en Moodstreet”, vertelt Gerry verder. “Van beide merken was de doorverkoop voor de sale veel te laag. Voor komende winter krijgen we veel nieuwe merken, zoals Looxs, Mayoral, Minotti en Kenzo Baby. En in Oisterwijk gaan we By Bar en Miss Sophies verkopen.”

‘Spannend’

“Kenzo baby vinden we heel spannend”, bekent Gerry. “We hebben nu vooral casual sportieve merken en hoewel Kenzo heel sportief is, hangt er wel een heel ander prijskaartje aan. Maar wat we bijvoorbeeld met een merk als House of Jamie hebben gemerkt is dat als klanten iets echt heel mooi vinden, de prijs niet meer uitmaakt.”

Spijkerjasje

Marleen: “Bij jongens vlogen de gele sweaters en t-shirts met jungle print van Tumble ’n Dry de deur uit, en ook de spijkerbroeken van Dutch Dream Denim. Verder wordt het nieuwe jongensmerk Tygo&Vito erg goed ontvangen door onze klanten. Bij de meisjes is de absolute topper dit seizoen het spijkerjasje van B.Nosy van de eerste levering en van de tweede levering het rood-roze retrorokje met mouwloos spijkerblousje.”

BelleBeau Heusden 3

Gerry en Marleen vinden dat er in hun winkel opvallend veel vraag is naar maxidresses en lange rokken, ook in de kleinere maten 98-104. Gerry: “Voor meisjes verkopen we verder gestreepte items erg goed, en die zie je ook bij vrijwel ieder merk terug in de collectie.”

Verhuisdoos

Bij Belle&Beau vindt de klant nu geen uitverkoopartikelen meer in de rekken. “ We houden ieder seizoen vrij weinig over, één verhuisdoos ongeveer, maar aan het einde van de sale wordt het ook vrijwel weggegeven met 70 % korting”, legt Gerry uit. “We merken wel dat er teveel keuze is in de sale en proberen elk seizoen minder in te kopen, maar dat valt niet mee met zoveel leuks.”

BelleBeau Heusden 5

“We zijn erg blij te zien dat veel merken later beginnen met leveren”, vult Marleen aan. “De klant koopt wanneer die het nodig heeft en niet meer een half jaar van tevoren. Hopelijk komt er een tijd dat winterkleding in de winter en zomerkleding in de zomer wordt verkocht, zodat de marges beter worden. Dan zijn alle partijen in de keten tevreden.”

BelleBeau Heusden 2

‘Opvallend’

Naast kleding verkoopt Belle&Beau ook accessoires van A Little Lovely Company en Houtmeid. En: chocolade van Tony Chocolonely. “Opvallend hoe goed dat artikel loopt”, lacht Gerry. “We hebben al een paar keer bijbesteld. Het idee was dat het leuk is als bijverkoopartikel, kadootje voor zwangere of pas bevallen moeders bijvoorbeeld. Maar stiekem kopen de meeste mensen het gewoon voor zichzelf, haha!”