TOP

Bestseller Bengels: Allez Kitz in Ede

Voor de rubriek Bestseller interviewt Bengels winkeliers over de gang van zaken in hun winkel. Deze week bellen we met Jane Peelen van Allez Kitz in Ede: “Een beleving aanbieden is tien keer belangrijker dan korting.”

De maxi-jurk is deze zomer voor meiden een echte musthave, zo vertelt Jane Peelen van Allez Kitz in Ede: “De maxi-jurken verkoop ik ernaast, maar ze lopen ontzettend goed. Dat komt denk ik doordat de Ibiza stijl zo hip is. Moeders doen zelf ook mee met deze trend en kinderen gaan daar in mee.”

Fun&Fun

Qua merken verkoopt Tumble ’n Dry het best. “Daar verkoop ik de meeste items van. Maar uit Retour, Vingino en Blue Rebel haal ik de meeste omzet.” Merken waar Jane niet enthousiast over is maken het niet lang in Allez Kitz. “Dat soort merken gooi ik eruit. Ik geef ze vaak nog een seizoen een kans, maar daarna liggen ze eruit. Fun&Fun loopt bijvoorbeeld niet lekker omdat de kleding net te bijzonder is en vrij duur. Het is geen kleding die je naar school aan doet, daar is het te uitgesproken voor. Door de crisis kopen mensen niet zo snel echte feestkleding.”

Colbertjes

Het item waar Jane deze zomer het meest enthousiast over is, is de maxi-jurk. “Vooral die van Vingino en Retour zijn ontzettend leuk. Je doet er een spijkergiletje op. Ze kosten gemiddeld 50 euro, maar dan ben je ook in een keer klaar.” De jongens zijn dit seizoen heel enthousiast over de colbertjes, merkt Jane. “Ik had er 36 ingekocht en heb er nu nog maar 8 over: ze zijn super populair. Ik had bijvoorbeeld gisteren een jongen in de winkel die zelf een colbertje uit de rekken pakte. Zijn moeder was super verbaasd, maar hij wilde het perse hebben. Het is dan aan mij om de ouders te overtuigen aangezien ze zo’n 80 euro per stuk kosten. Maar je kunt hem dragen als vest of tussenjas, dus daarom vinden ouders het uiteindelijk wel de moeite waard.”

Frozen

Klanten naar de winkel trekken doet Jane door veel evenementen te organiseren. “Een beleving aanbieden is tien keer belangrijker dan korting. Daarom organiseer ik stylingdagen, modeshows en heb ik laatst een Elsa van Frozen uitgenodigd. Ik had een rode loper uitgelegd in de winkel en meiden mochten op de foto met Elsa. Dat was echt een hit! Iedereen wist ervan, zelfs in Wageningen werd erover gepraat. Alleen op deze manier trek je je mensen de winkel in.”

Filmpjes

Jane doet niet aan adverteren: “Dat vind ik onnodig. Wanneer ik een nieuwtje heb maak ik zelf een filmpje en vertel het zo aan de klant. Zo open ik binnenkort een filiaal in Lemmer: dit heb ik in een video vertelt en op Facebook, Twitter en Youtube gezet.”

Late sale

Jane besteedt liever aandacht aan de klant, dan dat ze het hele jaar door uitverkoop houdt: “Ik begin pas heel laat met de sale, anders ben je een dief van je eigen portemonnee. Ik laat me niet gek maken door de vroege sale van anderen: ik volg mijn eigen plan. Want waarom zou ik in juli de wintercollectie al in de rekken hangen? In die tijd ben ik juist in het voordeel ten opzichte van andere retailers: zij hebben dan helemaal niets meer, en bij mij kunnen mensen nog terecht voor de echte zomerkleding.”