TOP

Gespot: webwinkel Ninie.nl

Wat voegt webwinkel Ninie toe aan het toch al overweldigende aanbod in het kindersegment. En hoe probeert e-tailer Judith Schoof-van Dijl gevonden te worden?

Wanneer ben je op het idee gekomen om een webshop te openen?
“Toen ik nog bij het weekblad Elsevier werkte ben ik op het idee gekomen. Ik wilde heel graag een leuke, hippe webshop waar iets meer te doen was dan alleen shoppen.”

Wat was het zetje om daadwerkelijk te beginnen?
“Ik heb eerst online marketing ervaring mogen opdoen bij La Ligna. Daarna ben ik voor mezelf begonnen. Ik heb een voorbereidingstijd genomen van een jaar, voordat de webshop live ging. In die periode heb ik vooral goed om me heen gekeken en een goede webbouwer, een illustrator en producenten voor mijn eigen kledinglijn gezocht.”

Wat is het eerste label dat je inkocht? Waarom dat label?
“Ik ben begonnen met een eigen kledinglijn bestaande uit betaalbare rokjes, leggings en T-shirts (in het najaar jurkjes) in allerlei prints maar ook effen materialen. Tegelijk ben ik gestart met de merken Mala en Keedo, beide nieuw voor de Nederlandse markt en beide met een trendy collectie. Onze eigen kledinglijn bestond eerst alleen uit mooie effen basics, maar is al snel uitgebreid naar allerlei prints. Onze klanten denken met ons mee en hebben inspraak in de nieuwe collecties (al weten ze dat vaak zelf niet).”

Wat is de rode draad in je assortiment?
“Kleur, hippe prints en vrolijkheid: veel rokjes en jurkjes, maar ook hippe jumpsuits, mooie geprinte overslag T-shirts en printleggings. Alle kleding moet eerlijk geproduceerd zijn en het liefst gemaakt van biologisch katoen of gerecycled materiaal.”

Waarmee denk je je te onderscheiden van andere webshops?
“Ons assortiment bestaat inmiddels naast ons eigen label uit mooie Deense merken, het label Frugi uit Engeland en Keedo uit Zuid-Afrika. Alle merken produceren eerlijk en steunen bovendien veelal goede doelen. Ons doel is maatschappelijk verantwoord te ondernemen en zoveel mogelijk mensen waar ook ter wereld te helpen. Keedo bijvoorbeeld geeft zijn werknemers scholing en de kinderen van de werknemers mogen op kosten van Keedo naar school. Frugi geeft 1% van zijn omzet aan goede doelen. Vanuit onze Ninie kledinglijn hebben wij kettingen en armbandjes laten maken in Bali door gehandicapten waardoor de gehandicapten werk en een goed inkomen kregen.

Daarnaast onderscheiden wij ons door in de webshop meer te bieden dan alleen winkelen. Je kunt gratis e-cards versturen, er is een doe & kijkpagina met kinderradio, kleurplaten en knutselitems. En je kunt gebruik maken van onze shopassistent. Zij helpt je door artikelen te tonen in leeftijd, soort kleding (trendy, klassiek) en het type kindje (bijv. ballerina, shopaholic, maar ook gezelligheidsdier) in te vullen.”

Wat doe je om gevonden te worden op internet?
“Er is veel geïnvesteerd in SEO optimalisatie. Daarnaast adverteren we op leuke portals zoals Flavourites, Hippez en Mamsatwork, maar ook via Google Adwords. Ook werken we samen met andere ondernemers voor een win-win situatie. Tegelijk doen we veel aan traditionele marketing. Wij staan op grote beurzen zoals de Libelle Zomerweek, Jonge Gezinnenbeurs en gaan dit uitbreiden in 2013. We proberen zoveel mogelijk trends te volgen en gaan binnenkort kennismaken met Pinterest.”

Op welke social media ben je te volgen en waarom?
“Wij zijn heel actief op verschillende sociale media. Via Facebook Ninie.nl en Facebook Ninie Kinderkleding hebben we veel interactie met de klant. We hebben veel vrienden en willen graag in contact komen met onze klanten en reageren op wat zij leuk vinden. Daarnaast twitteren we dagelijks over onze bezigheden. Via Twitter Ninie_Kleding onderhouden we het contact met andere ondernemers.  Op ons Ninie Youtube kanaal plaatsen we af en toe filmpjes van onze fotoshoots of leuke mededelingen voor onze klanten.  Op de Ninie hyves pagina onderhouden we contacten met onze klanten en bloggen we regelmatig. Zakelijk heb ik veel contacten via LinkedIn. Ik gebruik LinkedIn vaak om weer in contact te komen met mijn relaties of met andere ondernemers.