TOP

GfK: kindermodebestedingen september

Het kindermodesegment heeft het in de periode juli tot en met september 2013 zwaar te verduren gehad. De bestedingen in deze markt laten een flinke daling zien van zes procent.

GfK: kindermodebestedingen september

Het kindermodesegment heeft het in de periode juli tot en met september 2013 zwaar te verduren gehad. De bestedingen in deze markt laten een flinke daling zien van zes procent.

De uitgaven aan kindermode van nul tot en met 11 jaar zijn ten opzichte van andere modesegmenten het sterkst gedaald, dit blijkt uit cijfers van GfK Panel Services. Een combinatie van een daling van het aantal gekochte stuks en een lichte daling van het gemiddeld besteed bedrag worden als belangrijkste boosdoeners gezien.

Maandcijfers september

Kijkend naar de totale modemarkt (vrouwen-, mannen-, kindermode en bodyfashion) in de maand september is te zien dat de bestedingen met vijf procent achter blijven ten opzichte van dezelfde periode in 2012. De daling is veroorzaakt door minder gekochte stuks en een lichte afname van het gemiddeld besteed bedrag.

Aankoopkanalen

De zelfstandige modezaken maakten in september een lastige maand door, wat te zien is aan een min van 8 procent. Sinds november 2011 staan de zelfstandige modezaken er minder goed voor dan de overige aankoopkanalen. Dit is vooral een gevolg van een daling van het aantal gekochte stuks (-8%), want het gemiddeld besteed bedrag is stabiel. Toch zijn ook de uitgaven bij andere aankoopkanalen gedaald, met 4 procent. Het aantal gekochte stuks nam met slechts 2 procent af.