TOP

Kindermode doet het goed in het eerste kwartaal van 2016

In de eerste drie maanden van 2016 hebben kindermoderetailers goede zaken gedaan, ten opzichte van zowel vorig jaar als de andere modesegmenten. Ook ondermode presteerde goed. De modebranche als geheel noteerde een kleine omzetmin in vergelijking met hetzelfde kwartaal vorig jaar.

Uit de laatste cijfers van INretail/ GfK FashionScan blijkt dat de aangesloten kindermoderetailers een omzetplus van 8,4 procent hebben gedraaid ten opzichte van het zelfde kwartaal in 2015. Toen werd er nog een omzetmin van -3,2 procent behaald.

In het segment ondermode is ook meer omzet behaald dan in het eerste kwartaal van 2015. Daar komt de plus uit op 5,4 procent. Daarmee zijn kinder- en ondermode de enige twee segementen waar wordt geplust.

Omzetdaling bij mannen en vrouwen

Bij vrouwen- en mannenmode is er juist sprake van een omzetdaling. Daar zijn de percentages respectievelijk -3,3 procent en -3 procent. Met name januari was een slechte maand en de verliezen die toen werden gemaakt konden in de maanden februari en maart niet meer worden rechtgetrokken.

Alle segmenten bij elkaar opgeteld is er sprake van een lichte omzetdaling van -0,5 procent.

Offline omzet daalt

Uit de cijfers komt ook naar voren dat de omzet van fysieke winkels van filiaalbedrijven, (multi-)brandketens en zelfstandigen samen met 4 procent is gedaald. De stijging van de online omzet was alleen niet voldoende om dit te compenseren.

Jeans: net boven de nullijn

Edwin Belt, branchespecialist mode bij Inretail, keek voor dit kwartaal specifiek naar de productgroep jeans: “Normaal gesproken is de jeans/denim een productgroep die sterk opgepakt wordt aan de start van het seizoen. Als ik naar de cijfers kijk viel dat in januari in ieder geval sterk tegen. 11,4 in de min is allerminst een mooie start. Misschien de nasleep van het ‘warme’ weer in december, het missen van een ‘vakantieperiode’ in de eerste week van januari en net als in december een veel te warme januari maand. Februari en maart herstelde wel en bracht het gemiddelde cijfer net boven de nullijn voor Q1.”

“Wanneer we naar het verkochte aantal stuks kijken zien we dat dit is gedaald terwijl de gemiddelde verkoopprijs is gestegen (naar  €34,23) en we dus kunnen concluderen dat de omzet alleen groeit door de toename van de gemiddelde prijs.”