TOP

Klantenbinder: Modeshow, vip-avond en spaaracties bij Kidz Boutique in Naaldwijk

Klanten bereiken, beroeren en verleiden, hoe doe je dat? In deze rubriek laten we ondernemers aan het woord die dit in de vingers hebben. Dit keer bellen we met Noemi van Haaster, eigenaar van Kidz Boutique in Naaldwijk. Zij trekt klanten met modeshows, vip-avonden, spaaracties, cadeautjes, wat eigenlijk niet?

Hoe ben je op het idee gekomen om modeshows te organiseren?
Ik kwam in gesprek met een dansschool om samen te werken en zo kwamen we op het idee om een dansgroepje mijn collectie te laten showen en hier een leuke modeshow van te maken. Ik wilde al heel lang modeshows organiseren, maar omdat ik niet zo’n grote winkel heb, is het er nooit van gekomen. Ik had een show georganiseerd in augustus, dat kon toen nog buiten. Na die show kwam een damesmodezaak naar mij toe om samen te werken. Toen hebben we in oktober een zaal kunnen huren. In mijn eentje is dat moeilijker te financieren. ’’

Waarom modeshows?
”Om de collectie te laten en zien en om weer eens wat anders te doen. Ik heb er één in oktober gehouden, omdat dat dat vaak een wat rustigere maand is. Dit is dan een manier om klanten naar de winkel te trekken. En in augustus is het mooi weer, dus dan is het makkelijk om de modeshow buiten te doen. Dat trekt ook veel mensen.’’

Heeft het gewerkt?
”Ja, ik merk echt dat ik meer klanten heb in mijn winkel. Vooral veel nieuwe klanten. Omdat ik met de damesmodezaak heb samengewerkt, kreeg ik ook nieuw publiek. Die hebben andere klanten dan ik natuurlijk, dus het is fijn dat die ook mijn winkel opmerken na zo’n show.’’

Heeft het je veel tijd gekost?
”Ja, geen maanden hoor. Twee à drie weken kost het me. Zeker als ik het al een keer heb gedaan, dan gaat het wat makkelijker. Dan weet ik wat ik wil en begin ik een week van te voren met de doorpas.’’

Nog andere acties?
”Naast de modeshows, organiseer ik ook vip-avonden voor mijn vaste klanten. Die nodig ik dan uit in mijn winkel om de nieuwste collectie te komen bekijken. Uiteraard krijgen ze daar een hapje en een drankje bij.’’

”Daarnaast heb ik spaaracties voor de vaste klanten. Met een spaarkaart kunnen ze bij aankopen punten verdienen en met een volle kaart krijgen ze korting op hun volgende aankoop.’’

”Verder geef ik graag cadeautjes aan kinderen in mijn winkel. Ik heb leuke haaraccessoires voor de meisjes die passen bij de collectie. Als ze voor de spiegel staan, krijgen ze van mij een bijpassend haarspeldje. Voor jongens heb ik af en toe een tas, die ik gratis opgestuurd heb gekregen. Ik vind het leuk om iets extra’s te doen voor de kinderen. En het werkt ook. Ze komen vaak terug.’’

”Naast de fysieke winkel heb ik ook een webwinkel en ik maak veel gebruik van Facebook. Daar promoot ik altijd mijn acties en collecties. Ik adverteer ook in de plaatselijke krant. Dat helpt altijd. Soms heb ik ook redactionele aandacht in de krant, als ik weer een modeshow organiseer bijvoorbeeld. Er is hier ook regelmatig een braderie, daar doe ik altijd aan mee. In augustus heb ik toen tegelijkertijd de modeshow gedaan. Met de braderie is het sowieso drukker, en met die modeshow krijgt mijn winkel helemaal extra aandacht.’’

”En ik werk veel samen met andere winkeliers hier in de omgeving. Ik geef altijd goodiebags tijdens mijn vip-avond, dan ga ik gewoon langs de winkels om te vragen of ze wat willen sponsoren of doneren voor in de goodiebag. Dat doen ze altijd wel. Ik werk ook met winkeliers uit heel Nederland, als ik bijvoorbeeld iets specifieks niet heb, dan bel ik een andere winkelier op om te vragen of die het wel heeft. Zo helpen we elkaar een beetje en geven we onze klanten door en krijgen we ook nieuwe klanten via hen.’’

Kidz Boutique
Molenstraat 25-1
2671EW Naaldwijk
http://www.kidz-boutique.nl/
https://www.facebook.com/KiDZboutique.nl