TOP

Licht optimisme over start verkoopseizoen

Kinderwinkels zijn voorzichtig positief over de eerste verkoopweken van dit najaar. Dit blijkt uit een poll van Bengels en navraag in de markt.

De afgelopen weken konden retailers op de website van Bengels hun stem uitbrengen op de poll: de eerste verkoopresultaten zijn positiever/negatiever dan vorig najaar. Hoewel de uitslag fifty-fifty is, is de stemming onder kindermode-ondernemers zo slecht nog niet. De crisis wordt zeker nog gevoeld, maar opmerkelijk is dat bij veel zaken met name in het weekend de kassa’s flink rinkelen. Enkele stuks maken steeds vaker plaats voor complete outfits en de winterjas is een van de belangrijkste moneymakers. We verzamelden een aantal ervaringen van kinderwinkels.

Dian Brouwer, mede-eigenaar van Koters in Goes: “We zijn gewend te plussen, maar dit seizoen hebben we nog niet geplust. De resultaten tot nu toe zijn ongeveer hetzelfde als vorig najaar. In augustus profiteerden we nog van de toeristen en hebben we al enorm veel jassen verkocht. In de goede tijden verkochten we wel vierhonderd jassen per seizoen, nu zijn er zo’n tweehonderd over de toonbank gegaan.”

Kris Schraven, rechterhand van eigenaar Pien van Tokkelientje in Leiden: “We hebben een hele goede start gehad en ik constateer een mooie stijgende lijn. We zijn verbaasd over de grote aankopen van klanten, er worden opvallend veel complete outfits verkocht. Ze zijn ook enthousiast over het modebeeld. Vooral het volwassen Scotch Shrunk-stijltje slaat erg aan. Ik merk alleen dat de pieken in het seizoen wel steeds korter worden, dus ik ben benieuwd naar het verdere verloop van het seizoen.”

Coen Eenstroom, mede-eigenaar van Bengel Kindermode in Zutphen: “Ons seizoen is vrij laat op gang gekomen, doordat de scholen hier pas begin september begonnen. De verkoop en het bongemiddelde blijft wat achter en de crisis is nog merkbaar, maar ik vind het nog iets te vroeg in het seizoen om de zaken goed te beoordelen. Aan de andere kant hebben we ook wel weer een paar ouderwets goede zaterdagen gedraaid, van rond de vijfduizend euro aan omzet. Daar word je vrolijk van. Er is geen peil op te trekken: er worden minder stuks verkocht, maar aan de jassen van merken als Tommy Hilfiger of Scotch R’Belle zijn allemaal weg. Een ander verhaal zijn accessoires, daar moeten we meer moeite voor doen.”

Monique van den Eng, eigenaar van Hokus Pokus Kinderkleding in Assen: “De weekenden draaien we goed, er was laatst een zaterdag zoals we nog nooit hadden meegemaakt, de andere dagen zijn minder. We hebben het hier in Noord-Nederland zwaar gehad tijdens de crisis, maar de afgelopen weken scheppen toch weer vertrouwen. Vorig jaar was oktober een slechte maand en werd er in november al gestunt. Op dat vlak houd ik mijn hart vast voor de rest van het seizoen. De verkoop van meidenkleding springt ver boven de jongenskleding uit. Vooral de blazers zijn niet aan te slepen. Broeken verkoop ik duidelijk minder dan bovenstukken. Bestsellers zijn merken als Geisha en NoNo. Momenteel sturen we wekelijks een digitale nieuwsbrief rond met een link naar onze webshop. Daarnaast zijn we erg actief op Facebook en dat levert altijd wel omzet op.”

Kim Broeren, eigenaar van Kim & Co in Eindhoven: “In juli was door de warmte de omzet iets minder, in augustus hebben we 16% geplust en in september bleven de resultaten gelijk. Sowieso zijn onze omzetten vrij stabiel. We hebben een trouwe vaste klantenkring uit het hele land die speciaal naar onze winkel rijden. Wij voeren exclusieve merken als Zadig & Voltaire, Woolrich, Parajumpers en Stone Island die op weinig plaatsen in Nederland worden verkocht en dat weten onze klanten. Jassen zijn op dit moment dan ook ons best verkochte product. In september hebben we een modeshow in de straat georganiseerd met een 40 meter lange catwalk. Zien doet kopen. Ik hoop alleen dat de uitverkoopperiode nog even wordt uitgesteld. Het liefst begin ik zelf pas half december.”