TOP

Bestseller kindermode: Crazie Kidz in Pijnacker

Voor de rubriek Bestseller interviewt Bengels winkeliers over de gang van zaken in hun winkel. Deze week bellen we met Sylvia Hermans van Crazie Kidz in Pijnacker: “Mensen hebben weer zin om te winkelen.”

Sylvia Hermans, mede-eigenaar van Crazie Kidz in Pijnacker, merkt dat het mooie weer in aantocht is. “Je merkt dat mensen weer zin hebben om te winkelen. Mensen kopen nu op het seizoen en kijken niet meer van te voren wat ze nog nodig hebben.”

Jogg-materiaal

Door het betere weer gaan de zomerartikelen als een speer. “De t-shirts met korte mouwen worden veel gekocht. Voor zowel de jongens als de meisjes, al zijn de t-shirts bij de meisjes wel wat gevarieerder. Spijkerbroeken doen het wat minder. De zomerjurkjes voor de meiden worden ook veel gekocht en voor de jongens de korte broeken, maar dan wel van jogg-materiaal.”

Er hangt veel kleur in de winkel. “Felroze, groen, oranje, blauw en ook geel. Echt de pakkende kleuren. Geel is echt in opkomst. Zo had het merk Funky XS gele t-shirts. Mensen vinden geel weer leuk en ik heb mezelf er ook op betrapt dat ik het leuk vind. Dit komt ook omdat we bijpassende items hebben. Zo hebben we gele t-shirts waar we een broek bij hebben om te combineren.”

Merkdiversiteit

Sylvia vertelt dat de verschillende merken in de winkel goed lopen. “Vingino doet het altijd goed. Funky XS, Geisha en Retour ook en Nik & Nik hebben we sinds kort. Jubel en Sturdy hebben we ook in de winkel hangen maar daar komen echt vaste klanten op af. Verder is Tumble ’N Dry ook een goed verkopend merk, maar blijft wel wat achter ten opzichte van de rest van de verkoop.”

Wordt er vaak gewisseld van merken? “Valt mee. Wat zich aanbiedt, en soms kijk je even wat minder loopt. Voor winter 2017 krijgen we bijvoorbeeld Indian Blue erbij en deze zomer is Nik & Nik nieuw. Maar we hebben ook trouwe merken die we vanaf dag één in de winkel hebben hangen, zoals Vingino en Geisha bij kids en Feetje bij de baby’s.”

Zelf de stad in

Net zoals bij de Bestseller van vorige week, met Monique van Van Monique, merkt Sylvia dat de grotere meiden lastiger worden. “Ik heb zelf een dochter van 14 en je merkt dat ze niet meer naar een kinderspeciaalzaak willen. Ze vinden het interessant om zelf de stad in de gaan. De drempel om ze binnen te halen wordt dan ook steeds groter. Ze willen weinig kleur en meer zwart. Bij de grotere jongens is dit niet zo. Moeders kopen kleding en de jongens trekken het gewoon aan. De vorige eigenaar zei al dat de wat grotere meiden lastig zijn. Wij hebben nu 2,5 jaar de winkel en je ziet nu zelf ook dat dit zo is.”

Bodywarmers; vaak te duur

Sylvia is in principe tevreden over de verkoop van de kleding, maar er zijn een aantal dingen die wat tegenvallen. “De kleding voor iets grotere meiden loopt wat minder net zoals de bodywarmers. Er is vraag naar, maar als je ze eenmaal in de winkel hebt hangen wordt het niet echt gekocht. Mensen kopen geen bodywarmer van €80, terwijl je dan wel echt een hele leuke hebt. Maar ze weten dat je daarvoor ook een jas kan kopen, dus dan vinden ze €80 vrij prijzig.”

Cadeautjes en accessoires

Kunnen mensen naast kinderkleding ook nog voor andere items bij jullie terecht? “Ja, we verkopen ook cadeautjes zoals babyspeelgoed. Verder hebben we haarbanden, zonnebrillen en horloges. We hebben ook altijd slippers gehad maar dat doen we nu niet. Toch willen we kijken om dit volgend jaar weer te verkopen. Ook stellen we graag een leuk pakket voor de babyshower samen of een kraampakket.”

Facebook werkt goed

Voor de promotie van de winkel wordt voornamelijk Facebook gebruikt. “Als we nieuwe kleding binnen hebben dan plaatsen we een berichtje met foto’s, maar ook als er extra openingstijden zijn of als er activiteiten zijn in het winkelcentrum. Maar we proberen het zo veel mogelijk te beperken tot de winkel. Anders heb je mensen die afhaken en niet meer op de Facebookpagina kijken omdat het voor hun niet interessant is.”

“Vorige week hadden we een Vingino stylingdag en dat stond ook op Facebook. De stylingdag werd geregeld vanuit Vingino. Zelf moesten wij een fotograaf regelen en iemand die het haar en de make-up deed. Vingino nam een achterwand mee met logo’s van het merk. Maximaal 35 kinderen konden zich opgeven om mee te doen. Ze gingen dan op de foto met een setje kleding dat wij hadden uitgezocht en konden zich voor een dagje fotomodel voelen. Het was wel hectisch. Soms heb je kinderen die het setje dat je hebt uitgezocht niet leuk vinden en dan moet je wat anders uitzoeken.”

“Acties maken we bekend door een nieuwsbrief te sturen naar de klanten. Maar je merkt dat social media heel goed werkt. Mensen komen soms zelfs binnen met hun mobiel met foto’s erop om te vragen waar iets hangt.

Speciale activiteiten

“We organiseren zelf niet veel activiteiten. Vanuit het centrum wordt al heel veel georganiseerd. Zo waren er vorige week allemaal springkussens en twee weken geleden was er een modeshow. Tijdens de modeshow was het niet zulk goed weer. Twee meiden hadden een jasje nodig dus kwamen toen bij ons in de winkel. Uiteindelijk heeft de moeder de twee jasjes afgerekend. Je merkt toch wel de voordelen van zo’n extra activiteit dus we willen zelf ook wat organiseren. In het najaar willen we dan ook een modeshow organiseren. Niet te professioneel hoor, maar gewoon een loper en iemand die een muziekje draait. Maar soms kan je niet goed inschatten hoe veel werk het is. Nu hebben we de Vingino-dag gehad en weten we een beetje wat er bij komt kijken.”

Crazie Kidz is te vinden aan Ackershof 29 in Pijnacker.