TOP

Bestseller kindermode: Van Monique in Huissen

Voor de rubriek Bestseller interviewt Bengels winkeliers over de gang van zaken in hun winkel. Deze week bellen we met Monique Bouwmeister van Van Monique in Huissen: “De meisjes van een jaar of 8 worden lastiger. Ze willen geen kleur, maar zwart, wit en grijze kleding.”

Monique Bouwmeister, eigenares van Van Monique in Huissen, merkt  dat het weer beter wordt: “Voor de jongens vliegen de shirts en de broeken over de toonbank, en voor de meisjes de tunieken en jurkjes, maar de spijkerbroeken blijven ook altijd populair. Toch mag het nog wel wat aantrekken. De zon mag nog wat meer gaan schijnen en de temperatuur mag wat omhoog.”

Prijs-kwaliteitverhouding 

Er zijn een aantal merken die er net wat meer uitspringen bij Van Monique. “Name It doet het altijd goed,  maar ook Tumble ’N Dry, Bess, Petrol, Moscow, Vingino, Retour, Nik & Nik en Flo doen het goed. Sinds kort heb ik ook 4funckyflavours. Ik merk dat deze merken aanslaan bij de klanten vanwege de prijs-kwaliteitverhouding. Mensen kijken ook echt naar de prijs. Een jurkje van €35 a €40 euro kopen de mensen omdat ze dan ook klaar zijn, maar een shirtje van €40 euro is dan weer anders omdat daar nog een broek of ander onderstuk bij komt. Dan vinden mensen het vaak te duur worden.”

Breed assortiment

Van Monique is nog niet heel lang open. “Nu ruim een jaar. Ik begin een beetje met kijken wat wel en wat niet loopt. Ik wil wel meer diversiteit aan producten in de winkel zodat ik meer mensen kan bedienen. Ik wil het qua opbouw aanpassen; meer merken en minder diep. Mensen willen voldoende keus en ze zijn ook op zoek naar een combi, ze willen een wat goedkoper item met een wat duurder item kunnen combineren. Een breder assortiment geeft mensen een ruim aanbod aan keuze.”

Leeftijdscategorieën

“Ik merk dat de meisjes vanaf een jaar of 8 lastiger worden. Ze willen wat minder kleur kleur, maar juist zwart, wit en grijze kleding. Ze willen wat meer wat de moeders ook dragen, een aantal merken springt daar al goed op in zoals Bomba for Girls. De moeders kiezen vaak wel kleur voor de dochters en zoeken dit ook uit, maar de meiden hebben zelfs geen zin om dit te passen.”

Is dit bij de jongens ook zo? “Nee. De moeders willen ook bij de jongens graag kleur zien, maar de collecties bevatten wat minder kleur en meer grijsachtige tinten. Bij de oudere jongens merk je wel dat ze geen merknamen of grote opdrukken meer op de kleding willen. Een print t-shirt willen ze wel, maar dan wel een overall print. Hier let ik dan ook op bij de inkoop zodat ik verschillende items heb ook voor de grotere jongens.”

Van Facebook naar kortingsdagen

Voor de promotie van de winkel is Monique actief op Facebook. “Ik plaats zo’n 3 a 4 berichten per week. Zo plaats ik foto’s van de kinderen die een outfit hebben gekocht of gepast en plaats ik een berichtje als er nieuwe artikelen binnen zijn. Ook zet ik er een berichtje op als ik iets organiseer, als er in Huissen wat georganiseerd wordt of als er koopzondag is. Mijn eigen kinderen willen ook dat ik aan Instagram begin omdat daar de jeugd op zit maar daar wacht ik nog even mee. Ik focus me nu nog op Facebook.”

“Ik heb ook een klantenspaarsysteem. Bij elke €1 die ze besteden in mijn winkel krijgen mensen één punt, en bij 500 punten krijgen mensen €25 korting. Hierdoor heb ik al een groot klantensysteem opgebouwd.”

Monique organiseert ook speciale activiteiten. “Voor de vaste klanten organiseer ik wel eens extra kortingsdagen. Laatst hebben we een fotoshoot georganiseerd, en vaak organiseer ik ook wat voor de kinderen als het koopzondag is. Nu ben ik aan het denken om een modeshow te organiseren, maar zo ver is het nog niet.”

Webshop of fysieke winkel?

Van Monique heeft ook een webshop. “De webshop is er en doet het, maar ik word nog niet heel goed gevonden in Google. Hier moet ik nog wat meer mee doen. Mensen komen nu bij mijn webshop uit als ze iets speciaals zoeken van een bepaald merk in een bepaalde maat en dan komen ze ook wel eens bij mijn webshop uit.”

“Hier in de omgeving merk ik dat de mensen wat voorzichtig zijn met het kopen van kleding. Ze wachten liever wat langer, tot ze het echt nodig hebben. Ik heb nu bijvoorbeeld het merk Nik & Nik in de winkel en dat is op dit moment hot in Nederland. Ik merk dat dit dan ook goed wordt verkocht in de webshop, beter dan in de winkel. Mensen kopen het dan bij mij omdat ik nog wel de maat heb en een andere webshop niet.”

De voorkeur van Monique gaat uit naar een fysieke winkel. “De merken vallen qua maat allemaal weer anders. Mensen vinden het toch fijn om te passen zodat ze kunnen kijken hoe het staat en hoe de pasvorm is. In de winkel kun je ook een stukje extra service verlenen, dat vind ik heel belangrijk. En ik moet zeggen dat de kinderen het ook wel erg leuk vinden om bij mij in de winkel te komen. Ik heb een heuse catwalk met discoverlichting waarop ze een modeshow mogen houden en auto’s waar ze op rond mogen rijden en natuurlijk krijgen ze een snoepje als ze goed gepast hebben. Als mensen uit de buurt komen dan mogen ze het ook wel thuis passen als de kinderen het niet anders willen.”

Van Monique is te vinden aan de Langestraat 28 in Huissen. 

Van Monique store 2Van Monique store 1Van Monique store 4

Fotocredit: Van Monique