TOP

De ideale verkoper

Waarom komen consumenten nog naar jouw zaak als online bestellen zo gemakkelijk gaat? En waarom stappen ze jouw winkel binnen als die collega-retailer je via Facebook ontzettend inspireert? Ik kies dan voor de winkel met die inspirerende tips, nieuwtjes, events en stijladvies.

Wij zijn er als Branche Bureau Mode voor professionalisering van medewerkers en ondernemers. Daarom zorgen we voor informatie, advies en inspiratie. Verkopers spelen een cruciale rol in de winkel. Zij kunnen écht het verschil maken; ervoor zorgen dat klanten (meer) kopen, terugkeren of de winkel bij vrienden aanbevelen. Maar welke talenten moet een verkoper hebben? Dat is nu wezenlijk anders dan vijf jaar geleden.

Om de branche hierover te informeren hebben we dit najaar het event ´De Nieuwe Verkoper´ georganiseerd. In drie steden hebben we een mooi programma gebracht met inspiratie uit de praktijk en visie op de toekomst. We hebben na afloop aan de bezoekers – zo´n 1000 – gevraagd wat ze vonden en het smaakte duidelijk naar meer, zoals praktijkvoorbeelden en tips.

Om ondernemers te helpen bij het aannemen van de beste mensen en om medewerkers inzicht te geven in de eisen van deze tijd, hebben wij de uitgangspunten voor de verkoper van de toekomst op papier gezet. Deze uitgangspunten zullen uiteindelijk moeten leiden tot een nieuw functieprofiel voor de verkoper in de mode. Maar zover zijn we nog niet. Wil je meedenken over de eisen aan de ideale verkoper? Ik hoor het graag. Mail mij of kijk op www.bbmode.nl/nieuweverkoper

Dorien Krassenberg is sinds 2011 directeur van Branche Bureau Mode (BBM). BBM zet zich in voor de professionalisering van ondernemers en medewerkers in de mode- en sportdetailhandel. BBM verstrekt subsidie voor opleidingen en voert projecten.