TOP

Dodo Wear in Den Burg – Texel ( mede-eigenaar Boudewijn Nieuwenburg)

“Een belangrijk deel van ons assortiment zijn de Bretonse strepen. Zodra de Duitsers op Texel zijn, verkopen wij streepjes en Duitsland heeft momenteel Paasvakantie, maar liefst drie weken. We zien dus al veel toeristen.

De Bretonse strepen voeren we in heel veel varianten. De bestverkochte kleurcombinaties zijn marine-ecru, marine-roze en rood-fuchsia. We verkopen shirts, vesten, sjaals, mutsen en haarbanden voor baby’s tot volwassenen. Heel vaak in sets. Daarmee levert dit artikel een goede herhalingsaankoop.

Kijk ik nog even naar mijn omzetcijfers dan springt ook Feetje eruit. De afgelopen jaren heeft men goed gewerkt aan de styling. Nu wordt het label vanwege de prijs en de uitstraling makkelijk als cadeautje gekocht. Wat helpt is dat opa’s en oma’s het label nog van hun eigen kinderen kennen. Ook Duitsers zijn bekend met Feetje.

Bij het label NoNo valt op dat er in sets wordt gekocht. Was het vier, vijf jaar geleden nog een outfit van top tot teen die werd aangeschaft, nu is dat minder geworden. De tendens is losse stuks. Dat het merk Nono wel in sets wordt gekocht is dus opvallend.

Kort seizoen
Het verkoopseizoen op Texel is maar kort. Dat maakt het zakendoen anders dan op het vaste land. De zomer mag laat geleverd worden; de winter moet vroeg, voor half juli. Bovendien kun je niet uit met een collectie voor kinderen alleen. Je moet je ook richten op volwassenen. Voor die doelgroep hebben we functionele jassen. Het toeristische heeft ook een voordeel. We zien zelfs oma’s met een boodschappenlijst die voor de hele familie komen inslaan. Ook Duitsers zijn heel trouw, als je ze goed helpt tenminste. De ene zie je elk jaar met Pasen, de andere in het najaar terug.

Bij de inkoop letten we goed op het prijsniveau. We sturen aan op een combinatieaankoop van twee artikelen tegelijk en dat kan alleen als de prijs per stuk niet te hoog is. Aantallen draaien is voor ons belangrijk, zeker voor baby’s. Dat kan alleen als je je best verkochte maten in de voororder dubbel op de regel mag schrijven. Met de nabestellingen door het seizoen proberen wij onze plus te halen. Je beste maten ontdek je vanzelf. Helaas heeft niet iedere leverancier die mogelijkheid.

Gelukszoekers als ketens die denken het hier op het eiland eventjes te maken, komen van de koude kermis thuis, vooral als zo’n keten het van volume moet hebben. In de winter zijn hier maar 13.000 eilandbewoners. Ook wij hebben echt moeten zoeken naar het ideale assortiment en de ideale maatboog. Woensdag (4 april 2012 – red.) is de officiële opening na onze verbouwing.”